Augmented reality 1004x485
  • app maken
  • business

4 business boost kansen met AR app

Steeds meer bedrijven willen een Augmented Reality app maken. Eindelijk. De toekomst is hier. Maar een AR app werkt pas wanneer hij echt iets toevoegt. Aan je salesproces of marketing strategie bijvoorbeeld. Dit is hoe AR jouw business écht vooruit helpt, met een paar te gekke voorbeelden uit onze praktijk. 

Geschreven door:
  • Maikel Janssen
Datum:
  • 03 december 2020

In dit artikel:

  • Wat ís een Augmented Reality app?
  • Waar een AR app maken goed voor is
  • Slimme AR app business voorbeelden
  • Pitch je eigen AR business app idee

Wat ís een Augmented Reality app?

Met Augmented Reality leg je een laagje over de wereld om je heen. Een digitale laag die je wel kunt zien, maar er niet fysiek is. Dat zien doe je via een Augmented Reality app (of kort: AR App) op het scherm van je telefoon of tablet. Je ziet een object in de ruimte staan, alsof het er echt is. Je kunt eromheen lopen, het van verschillende kanten bekijken en het eventueel zelfs zien bewegen. Op die manier brengt AR dingen tot leven om je heen. 

AR is geen VR

Let op: dat doe je dus zonder extra hulpmiddelen. Je hebt geen speciale bril nodig. Die gebruik je voor Virtual Reality. VR. Een broertje van AR, waarbij je je compleet in een digitale wereld begeeft. Overal om je heen zie je een digitale realiteit. AR is slechts dat digitale laagje over de echte wereld om je heen. 

Waar ken ik dat van?

Je bent vast al eens in aanraking gekomen met een Augmented Reality app. Misschien zelfs onbewust. Ze komen namelijk al best vaak voor in ons dagelijks leven. Denk aan:

En google je bijvoorbeeld “tijger” (met een niet al te oude smartphone), dan zie je bovenaan een vak met daarin “Bekijken levensgrote Bengaalse tijger van dichtbij” en een knop met “Weergeven in 3D”. Doe dat maar eens, en je ziet de tijger tevoorschijn komen, recht voor je neus. Dát is AR. 

Waar een Augmented Reality app maken goed voor is

Marketing

Al die bovenstaande bedrijven doen dat niet voor niks: investeren in een augmented reality app. Het zijn stuk voor stuk successen geworden. Albert Heijn kreeg veel aandacht, doordat AR tijdens de actie in 2016 nog erg nieuw was voor consumenten en het bedrijfsleven. IKEA kreeg veel aandacht en klanten, door het gemak waarmee je meubels in je eigen woonkamer tevoorschijn kon laten komen. Goed voor het bevorderen van (al dan niet online) aankopen van een item. Hetzelfde geldt voor Flexa en Coolblue. En de meten app, die is gewoon heel handig en Apple loopt steevast voorop met innovatieve digitale ontwikkelingen. 

Processen + sales

En dat zijn dan nog maar de AR apps voor extern gebruik. Als marketing app of game app. AR apps voor intern corporate gebruik zijn zeker zo slim. Zoals een app die een laagje over het besturingspaneel van een machine toont met instructies. Of een digitale laag over de schakelkast, zodat monteurs zeker aan de juiste knoppen draaien bij een defect. Of simulaties van trainingen. Of AR om je klanten te tonen hoe jouw product er levensecht zou kunnen uitzien, goed voor je sales. 

5 slimme AR app business voorbeelden 

Augmented Reality is dus eigenlijk een digitaal hulpmiddel voor het menselijk voorstellingsvermogen. Ons denken en doen. Een assistent, die ons helpt in het dagelijks leven en werk. 

Een AR app kan daardoor een enorme business boost geven aan je bedrijfsprocessen, sales of marketing. Om je wat meer inspiratie te geven hoé dat dan precies kan, een paar van de mooiste voorbeelden uit onze eigen Ketjapp praktijk. 

1. Achtbaan komt tot leven 

Photo 1586833307209 cffdbb6199ad

Een van onze mogelijke samenwerkingen is met een achtbanen ontwerper en fabrikant. Heel tof. Hun achtbanen worden over de hele wereld geplaatst. Wil je de aandacht trekken met een achtbaan-ontwerp, een voorstel om te gaan fabriceren, dan moet je echt de beleving kunnen overbrengen. 

Met een plat ontwerp is dat lastig. Dus komt er tegenwoordig al een hoop 3D modelling en animatie bij kijken. Het concept komt steeds meer tot leven. Maar wat is de volgende stap van beleving? Augmented Reality. 

Dus hebben we het over een Augmented Reality app maken voor salesgesprekken en conferenties. Stel je voor: je zit in een digitale meeting met Japan. Op hún kantoortafel komt via de app het achtbaan-ontwerp tevoorschijn terwijl het concept besproken wordt. Ze kunnen de attractie van alle kanten bekijken, hem in beweging zien, inzoomen op thematische en technische details, plaatsnemen in een karretje… 

Kortom: het idee van de achtbaan komt tot leven. En zodra een klant zich een voorstelling kan maken bij een product dat nog niet fysiek bestaat, is hij verkocht. 

Of je plaatst een levensgrote AR achtbaan tijdens een conferentie in de ruimte bij je stand. Tot nu toe deed deze klant dat met fysiek materiaal. Een echte achtbaan moest worden getransporteerd en geplaatst in de ruimte. Enorm hoge, per conferentie. Zouden ze de achtbaan daar projecteren via AR, dan besparen ze tijd, energie en kosten in no time. 

2. Stadshistorie komt tot leven

Roermondjes bank Roermond 1063x803 c default

Voor de stad Roermond in Limburg dachten we mee over de Roermondjes AR app. Op verschillende hotspots in de stad staat een bankje en een plek om met de app een stukje historie van de stad tevoorschijn te halen. Je scant het bordje bij het bankje en je ziet een beeld dat je iets vertelt over de plek. Wie er ooit geleefd heeft, wat er ooit gestaan heeft of wat er ooit gebeurd is. 

Zo verrijk je een plek zoals dat op geen andere manier kan. Met een digitale laag over de werkelijke wereld om ons heen. Perfect voor een toelichting of prikkeling van je voorstellingsvermogen. Dat wat ooit geweest is, komt zo weer tot leven. 

Alles wat met educatie te maken heeft, wordt zo een beetje tastbaarder, en daarmee interessanter én meer memorabel. Een interessante kans voor gemeenten, provincies en historiehuizen, maar ook voor musea of voor lesstof in het onderwijs bijvoorbeeld. 

3. Nieuwe fabriek komt tot leven

Photo 1513828418004 7aa1c7e5c824

Laatst sprak ik met een videomaker. Die spreken we vaker, omdat ook zij bezig zijn met de nieuwste ontwikkelingen in hun vakgebied. Augmented Reality is dus een logisch topic dat dan naar voren komt. 

Een van deze videomakers was bezig met het tekenen van een 3D model van een nieuw te bouwen fabriek. Om mensen buiten het bouwproject mee te krijgen in de ontwikkeling van de nieuwe fabriek, was er bedacht om hen uit te nodigen. Fysiek, op de bouwplaats. Daar zouden de mensen een beeld kunnen vormen van het gebouw dat er geplaatst ging worden.

Mede door de corona-omstandigheden bleek dat niet de ideale manier voor externe betrokkenheid in het bouwproces. Maar… – bedachten we – wat als je de mensen niet naar de fabriek haalt, maar de fabriek naar de mensen brengt? 

Met een AR oplossing zou iedereen de fabriek compleet voor zich kunnen zien, waar ze ook zijn. Op de bouwgrond, of gewoon thuis aan de keukentafel. Of op kantoor. App openen, nieuwe fabriek bekijken. Van binnen, buiten, ingezoomd op details, assemblage banden in werking zien, tanks van alle kanten bekijken. Alsof je ter plekke in de nieuwe fabriek staat, maar dan op veilige afstand.

Een ideaal concept voor iedereen die een bouwwerk, ervaring of idee tot leven wil wekken, zonder fysieke samenkomst. Helemaal passend in deze tijd. 

4. Radiator komt tot leven 

Vasco – dé producent en marktleider van o.a. high end radiatoren in de Benelux – wil z’n klanten goed van dienst zijn. Bijvoorbeeld door ze te helpen de beste passende radiator te vinden. Want dat is best lastig. Door de prijs en omvang koop je niet even 5 radiatoren om ze thuis op te hangen en er dan een te houden. 

Dus vroeg Vasco ons: kan dat ook anders? Ja, zeker! Met AR vangen we de hele radiatorcollectie in een app, en kunnen mensen zelf kijken hoe de Vasco radiatoren in hun eigen omgeving passen. Gewoon, vanaf de bank. Ideaal voor de eindklant, maar zeker ook voor Vasco. Die krijgen via de AR app nu namelijk ook nog eens meer inzicht in en een betere relatie met hun eindklanten. Omdat Vasco producten via dealers levert, was dit voorheen veel minder het geval. 

Win-win! 

5. Tattoo komt tot leven

Photo 1543244128 30d70d41e2a9

Een hele andere hoek, maar niet eens zo gek. We zaten samen met een tattoo shop. Samen kwamen we tot het vraagstuk: “Zou je ook tattoos tot leven kunnen wekken met AR?” – Het antwoord van Ketjapps app developer Rick: “Moet kunnen.” 

Het is een enorme uitdaging, omdat je te maken hebt met het scannen van huid. Een beweeglijke en sterk variërende ondergrond, geen steady geprinte afbeelding of een geprogrammeerde browser als basis voor de AR animatie. 

We zijn er mee bezig, en mocht het lukken… Dan hebben we echt iets heel tofs in handen. De volgende stap van AR. Een beeldend verhaal dat tot leven komt uit je tattoo. Next level stuff. 

Maar hé, de toekomst is hier, dus waarom niet alvast werken aan de AR mogelijkheden van morgen? Ze zijn eindeloos, voor elk soort (business) toepassing die je maar kunt bedenken, en we denken graag met je mee. 

Pitch je eigen AR business app idee

Denk je over bepaalde AR toepassingen na, voor jouw sales of marketing afdeling? Of een intern proces dat verbeterd kan worden? Laat ons meedenken. Zijn we goed in. Doen we graag. En je wordt er nooit stommer van. 

Bel Igor