App-makers zijn de vakmensen van morgen

Igor Delissen 20 augustus 2018 App maken
Even een app’je in elkaar knutselen. En bingo! Het geld stroomt binnen. De successtory’s hebben een digitale goudkoorts teweeg gebracht in de app-industrie. Weinig verhalen echter die zo in een jongensboek kunnen. Het is en blijft toch een hogere kunst om een kwalitatief hoogwaardig programmaatje te bouwen. Dagblad De Limburger kwam op bezoek om een kijkje in onze keuken te nemen.

 

Vakmensen

"App-makers, dat zijn de vakmensen van de toekomst", zegt Maikel Janssen (32) van het professionele app-ontwikkelbedrijf Ketjapp in Weert. Hij maakt een vergelijking met de echte bouw; het samenspel tussen architect, aannemer en vakmensen als metselaars en timmermannen. "Een echt goede app ontwerpen vergt voorbereiding, denkwerk, programmeerkunde en tevens kennis van beveiliging en privacy. Dat kan alleen door teamwork."

Ketjapp is een van de bedrijven die het verschil willen maken en zich onderscheiden van de getalenteerde hobbyist/doe-het-zelver. Het kantoor - met vijftien man in dienst - richt zich bijna uitsluitend op de zakelijke markt. Op apps, die de bekende store vaak niet halen, omdat ze te specifiek van aard zijn en/of bestemd voor een kleine doelgroep.

Verzoeknummer

"In opdracht van een klant hebben wij wel bijvoorbeeld de BCM Request App gebouwd. Daarmee kunnen mensen in bepaalde horecagelegenheden via de smartphone een verzoeknummer aanvragen."

Ketjapp afficheert zich als ‘de app smaakmakers van Nederland, met een scheutje ketjap.’ "Wij geven pittig advies over een app-idee, of over goede apps die beter kunnen. En dat begint met de zogeheten discovery-fase. Wat is je vraag of probleem, wat is je doel, je markt en - ook heel belangrijk - je budget?", aldus Maikel Janssen en Sander Beek, grondleggers van Ketjapp. Een deugdelijke, professionele app kost al gauw enkele tienduizenden euro’s.

"Je inventariseert eerst alle wensen en gaat die middels denkkracht terugbrengen tot een minimaal product, zodat de klant snel de markt op kan. De keuzes maak je in overleg met de klant. Vervolgens ontstaan er prototypes, die je onderwerpt aan gebruikerstesten. En zo kom je langzaam tot een eindproduct." Apps voor smartphones, tablets en steeds vaker ook de virtuele en toegevoegde (augmented) realiteit.

Zelfgeschoold

De informaticamarkt wordt momenteel overspoeld met veelal gepassioneerde autodidacten, zelfgeschoolden, onafhankelijken. Beter doordachte apps vragen meestal meer specifieke kennis van hbo-geschoolden. Goede medewerkers binden en boeien. "Bij ons mogen ze bijvoorbeeld tien procent van hun tijd besteden aan zelfontplooiing en één dag per week thuiswerken. Is er altijd vers fruit op de werkvloer, broodjes op vrijdag, krijgen ze een cadeautje op hun verjaardag en bieden we een goed salaris. Een junior zo’n 3000 euro bruto per maand, een medior 4000 en een senior 5000. Ook delen ze in de winst."

Het is de kunst om de beste mensen te werven en te behouden. "Iemand die zich ergens thuis voelt, gaat niet snel jobhoppen." Ontwikkelaars en designers beproeven massaal hun geluk op de ogenschijnlijk lucratieve app-markt. Maar volgens Janssen en Beek overleven uiteindelijk toch vooral de ware vakmensen.

Bron: De Limburger