Meer aandacht voor jouw bedrijf?

Met een zakelijke app!

Igor Delissen 04 juli 2019 Mobile apps, Sales
Als organisatie wil je ten eerste altijd top of mind zijn. Dichtbij. Ten tweede wil je bekend staan als servicegericht, innovatief en waardig om de loyaliteit van je mensen te verdienen. Welke mensen? Je klanten, maar ook je personeel! Dit is hoe je beide bedient, voor meer loyaliteit en productiviteit, met een zakelijke app.

 

Kijk, in essentie is het allemaal heel simpel. Je organisatie bestaat omdat je een grote(re) en loyale(re) klantenkring wil opbouwen, en uiteindelijk om je winst op te bouwen. Vroeger opende je de winkeldeuren in de winkelstraat, stalde je je producten uit en was het wachten op klanten. Tegenwoordig komen daar wat meer zaken bij kijken. 

 

Mobiel brengt je dichterbij...

Je merk moet aantrekkelijk zijn, geloofwaardig en ook nog eens oprecht vriendelijk. En als het even kan, ook duurzaam en maatschappelijk verantwoord. Je merk doet er dus toe: het is het middel waarmee je je kunt onderscheiden. Daarnaast is digitalisering een feit. Hoe kunnen mensen je bereiken? Een winkel binnenlopen is een afnemend fenomeen. Online is de plek om je merk en product of dienst uit te stralen. Daar word je gevonden.

 

En daarvoor grijpen steeds meer mensen naar hun tablet (vooral oudere generatie) en hun smartphone (vooral jongere generatie). Hun mobile devices. Daar moet jij te vinden zijn. Op de plek waar zij dagelijks gemiddeld 85 keer naar terugkeren: dat mobiele scherm. Het scherm dat altijd in de broekzak of handtas van je mensen te vinden is. Dichterbij kom je niet. 

 

Je klanten

Uiteraard denk je bij “je mensen” in deze zin als eerst aan je klanten. Een klant-app, om hen naar je merk en product of dienst toe te trekken. Om het hen makkelijk te maken bij jou te kopen of jouw dienst in te schakelen. 

 

Logisch. Bedrijven zien meer dan 50% van het klantverkeer tegenwoordig via mobiel binnenkomen. Maar liefst 33,5% van de aankopen tijdens Black Friday 2018 werden gedaan via mobiele devices. Het jaar daarvoor was dat nog 29%, en een paar jaar daarvoor nog maar 16%. Kun je nagaan op welke percentages aan mobiele klanten we de komende jaren kunnen rekenen in online shopping. Groei, groei, groei.

 

Maar ook in dienstverlening kun je je klanten goed bedienen met een bedrijfsapp. Een middel om bijvoorbeeld je service te vergroten of het maken van een afspraak simpeler te maken. 

 

Voor elk soort branche, bedrijf en klant is zo’n zakelijke app dus slim. Je bereikt die digitaliserende klantgroep op de eerste plaats beter, omdat je letterlijk dichterbij bent: direct te vinden op het scherm in hun broekzak. 

 

Maar zo’n app biedt meer mogelijkheden:

 

  • Weet een klant je eenmaal te vinden via een app, dan weet hij je altijd sneller te vinden. Browst die klant vervolgens in je app, dan vindt hij daar sneller wat hij zoekt dan wanneer hij door je winkelrekken of zelfs je website moet snuffelen. Een kern-concept van elke app is nu eenmaal dat het snel(ler) en simpel(er) werkt.
  • Via een app kun je de directe communicatie aangaan. Je kunt in-app gepersonaliseerde info weergeven, en je kunt via de app een pushbericht of good old SMS sturen naar het hoofdscherm van het device. 90% van de mensen bekijkt dat binnen 3 minuten. Over effectief gesproken, ten opzichte van een e-mailnieuwsbrief bijvoorbeeld, die gemiddeld slechts door 20% gelezen wordt.  
  • Draait je app eenmaal en maken je klanten er gebruik van, dan levert je dat een extra win op. Data. En data is interessant, als je beter inzicht wil krijgen in klantgedrag en op basis daarvan betere beslissingen wil maken. Beslissingen die je bedrijf nog dichterbij je klant brengen, doordat je hem leert kennen, via z’n browse- en koopgedrag. 

 

Domino’s Pizza ontdekte die voordelen van een mobiele app voor hun bezorg- en afhaalbestellingen. En hoe. Binnen een halfjaar na de lancering van hun klanten app zagen zij een toename van 28% in de online aankopen, alleen al in de UK. Niet veel later steeg dat percentage al naar 52% van de online orders die via hun app worden gedaan. Best indrukwekkend, toch?

 

Durlinger doelt op +10 schoenverkopen per winkel per maand, in 2019. En ook Isy School – de oudercommunicatie app die we (uit)bouwden voor scholen door heel Nederland – profiteert van de voordelen van hun app. Niet om te verkopen, wel om hun ‘klantenkring’ van ouders geïnformeerd, tevreden en loyaal te houden. 

 

Maar de klant is niet de enige partij die je kunt bedienen met een bedrijfsapp. Voor een interne groep mensen is het minstens zo interessant...

 

Je personeel

Een belangrijke tweede groep. Dichterbij “je mensen” komen, betekent namelijk niet alleen dichter bij je klanten komen. Er is nog een minstens zo belangrijk groep voor je merk en je winstoogmerk: je eigen mensen. Je personeel. Kijk maar hoe razendsnel groeiende organisaties als CoolBlue hun personeel(stevredenheid) centraal stellen. 

 

En dat belangrijke personeel profiteert minstens zozeer van een goede bedrijfsapp op hun mobiele apparaat. Om hun werk te ondersteunen, om zich meer verbonden met je organisatie te voelen en om in het algemeen prettiger, efficiënter en daarmee sneller te werken. 

 

Logisch dus dat (steeds meer) organisaties verder kijken dan een zakelijke app voor hun klantenkring; als dat directe marketing- en saleskanaal. Daar is het goed voor, zeker. Maar een groeiende groep organisaties ziet een bedrijfsapp ook als procesoptimalisatie- en productiviteit tool; een hulpmiddel voor hun personeel. In praktische elke branche:

 

Zo zie je dat 58% van de bedrijven in de bouw gebruikmaken van mobiele oplossingen om hun werkproces te innoveren. En niet minder dan 50% van de transportbedrijven hun werkprocessen zelfs automatiseren via mobiele apps.  

Een slimme zet. Logisch ook. Want:

 

  • Stroomlijn of automatiseer je dagelijkse en tijdrovende taken, dan win je (veel) tijd en daarmee (veel) geld. En daar komt het primaire doel – winstoogmerk – weer kijken, door hogere efficiëntie en productiviteit, met dezelfde resources.
  • Apps kun je makkelijk koppelen met bestaande bedrijfssoftware, programma’s en data. Daarnaast kun je gebruikmaken van alle mogelijk features op mobiele apparaten, zoals een camera, maar ook GPS tracking, navigatie, agenda en direct messaging. Het belangrijkste van jouw organisatie gekoppeld aan universele digitale mogelijkheden, dus. Win, win, win.
  • Maak je bovendien één app voor de ene afdeling of team, dan kan diezelfde app met aangepaste features gebruikt worden door het andere team. Je kunt namelijk altijd bepaalde onderdelen wel of niet tonen, gebaseerd op functie (door gepersonaliseerde inlog) of op locatie bijvoorbeeld (binnen- of buitendienst).
  • En ook hier is de kern van elke app weer de belangrijkste factor die je mensen faciliteert. Een app maakt alles sneller, overzichtelijker en simpeler. Weg met logge en niet-intuïtieve intranet software of complexe en foutgevoelige excel-bestanden met lek-gevoelige data.

 

Eén systeem, voor iedereen, naadloos gekoppeld, netjes beveiligd en razend efficiënt en gemakkelijk in het gebruik. – Daar worden ál je mensen blij van. De mensen van Softbrick (de door ons gebouwde personeelsplanning app), Levanto (werkproces verbeterende buitendienst app) en Adelante (zorgondersteunende patiënt documentatie app) zijn er in elk geval goed op vooruit gegaan. Qua werkefficiëntie, en daarmee aangetoonde tijd- en geldwinst

 

Alles wat je uiteindelijk wil als bedrijf, door dichtbij je mensen te blijven en hen te faciliteren in datgene dat ze nodig hebben om beter voor jou te werken of meer dan jou te kopen. Ik zei toch dat het eigenlijk heel simpel was :)

 

Hoe Ketjapp dat doet

Wij maken apps. Zakelijke apps zijn onze specialiteit; flavoured business apps. Een app die doet wat je hierboven gelezen hebt, en de saus. Dat is wat we je bieden, en dit is hoe we dat doen. 

 

Snel. 

 

Een app bouwen hoeft volgens ons en volgens onze agile werkwijze geen immens lang proces te zijn. Door aanpak van Ketjapp heb je binnen no time een app waarmee je aan de slag kan. Met de discovery fase ontdek je meteen waar de app voor moet dienen en de MVP versie gaat vervolgens zo snel mogelijk live. – Zo zetten we niet alleen snel een goed resultaat neer, maar blijven we dat resultaat doorontwikkelen tot een steeds beter product. Maximaal rendement, via zorgvuldige gebruikers-analyses en doordachte doorontwikkel-strategieën, gebaseerd op data. (Meer over hoe wij te werk gaan en hoe dat werkt, lees je hier.)

 

Direct weten wat we voor jouw bedrijf kunnen doen? Geïnspireerd? Graag een paar specialisten laten meedenken? Koffie kan altijd, en hij is bij ons ook nog erg lekker. Bij jou op locatie komen proeven is ook geen probleem. Bel of bericht, en we zien elkaar snel!

Werk slimmer en verdien
€15.000 in 3 maanden
Download het e-book

Procesoptimalisatie E-Book Downloaden

Almost there!

Laat je mailadres achter om het e-book te downloaden.