AR app

Vasco
De klant wil een designradiator aanschaffen voor in huis of het bedrijf. Eentje die perfect matcht met hun interieur. Maar in de showroom, net als op de site, zie je niet écht hoe het resultaat op je eigen muur uitkomt. Met een AR (Augmented Reality) app wel. Wij maakten deze toekomst van virtuele productpresentatie mogelijk voor Vasco. Met trots.

Wat Vasco wil

Vasco – dé producent en marktleider van o.a. high end design- en badkamerradiatoren in de Benelux – wil z’n klanten goed van dienst zijn. Het wil een tevreden klant op lange termijn, die zonder twijfel een goede investering doet in z’n verwarmingsproduct. Daarom ontwikkelden we eerder al de Vasco productconfigurator, waarmee men het beste type radiator voor bepaalde ruimtes en wensen kan kiezen. Maar nu zetten we nog een stapje verder. Met een handige app die klanten helpt om te zien hoe die ideale radiator daadwerkelijk staat, aan hun eigen muur. Handig voor thuis, maar ook in de showroom als digitale catalogus, en op beurzen – om aan iedereen live te tonen wat Vasco in huis heeft

Hoe wij dat fixen

Wij trekken meteen ‘AR’ uit de kast: Augmented Reality, in een app. De toepassing van de toekomst, en eigenlijk al het heden. IKEA doet er bijvoorbeeld aan, om klanten te laten zien hoe hun meubels staan in de eigen woonkamer. Zonder gesleep en gedoe met het product zelf. Dát is wat wij maakten voor Vasco. Hun eigen AR app voor 3D productpresentatie. Direct gekoppeld aan de content en collectie op de Vasco website. Wel zo makkelijk en onderhoudsvriendelijk. En dus ideaal voor de klant. Dat ziet er zo uit:

De app

Wij noemen het intern “de Vasco end-user app”. De app die helemaal is ingericht op de eindgebruiker. De klant. Degene die overweegt om een Vasco product aan te schaffen, maar wat hulp nodig heeft bij het visualiseren in de eigen ruimte. 

Met de AR app zie je exact hoe een radiator uit de collectie aan de muur hangt. Je kunt eromheen lopen, hem van alle kanten bekijken en naar hartelust wisselen van model, kleur en uitvoeringen. Zo scroll je als het ware door de digitale catalogus, terwijl het resultaat voor je neus verschijnt als levensechte toepassing. En dat werkt als volgt:

  1. Je downloadt de app in de app store (live verwacht in begin 2020) en opent hem op je smartphone.
  2. Via de ingebouwde Productconfigurator kun je desgewenst ontdekken welk type radiator ideaal is voor jouw wensen – of je doet algemene Inspiratie op als je nog helemaal niet goed weet wat je zoekt. 
  3. Weet je bij benadering wat je wil en nodig hebt, en hangt de keuze nu af van een paar modellen en hoe ze passen in jouw ruimte, dan klik je op de AR Vasco Collecties. Hier komt het digitale product tot leven.
  4. Richt de camera op een muur, en je ziet de gekozen radiator uit de Vasco collectie voor je. Bekijk hem goed van alle kanten, en wissel naar wens met de andere keuzes. Zo zie je direct wat het best past. 
  5. Via de Dealer Locator kun je vervolgens een verkoper of showroom in de buurt zoeken, om de aankoop af te handelen met lokale professionals. 

Ideaal voor klanten, die de AR app thuis downloaden en op deze manier gebruiken. Maar ook in de showroom komt hij van pas, om klanten modellen in 3D te tonen die niet fysiek ter plekke aanwezig zijn. Zo kan de hele collectie écht bekeken worden. Net als op beurzen, waar de digitale projectie net zoveel potentie heeft om te tonen wat Vasco in huis heeft. 

Een fantastische toepassing van AR waarbij deze direct invloed en meerwaarde heeft in het sluiten van de traditionele "gap" tussen producent en consument.
Sander Beek
Online marketeer

Waarom we zo trots zijn

Goed, we zijn natuurlijk trots op elk project dat ons gegund wordt. Maar soms vinden we een opdracht zó tof, dat we een klein feestje vieren als we het mogen uitvoeren. Een project dat ons uitdaagt en voor ons ook extra deuren opent. Dit project was er zo één. 
 
Want AR, dát is waar online beleving om draait. Een digitale en interactieve laag die je over de realiteit heen legt. Van je scherm, zo in de echte wereld. We kunnen ons geen betere manier voorstellen om je producten te presenteren. Het is tastbaar voor iedereen, en kan op iedere plek getoond worden. 
 
Vasco durft te investeren in deze upcoming service - en dat doen ze goed. Want het is een uitstekende manier om zowel je eigen innovativiteit te laten zien, terwijl je de klant juist heel laagdrempelig toegang geeft tot je producten. Zonder ook maar een cent uit te geven, ziet de klant direct welke van Vasco’s producten het beste past in hun interieur. Uitstekende klantenservice dus, met als meest bijzondere aspect: de klant hoeft er niet eens de deur voor uit! 
 
En over een paar jaar? Dan is AR de norm. Dus er nu al op inspelen, zoals Vasco doet, verstevigt ook hun positie als trendsetter in de branche en maakt ze toekomstbestendig. Dat wij daar aan mee mogen werken, daar worden we blij van. Want wij als partner en ontwikkelaar zitten met dit project ook al midden in de toekomst.
Zit je ook in de salesbranche, en toon je jouw producten graag ter plekke
in 3D aan  klanten, net als Vasco? Wij denken graag met je mee hoe jouw
organisatie AR kan inzetten voor extra service en sales. Of je nu een meubelmerk
runt of onderhoud verricht aan grote fabrieksmachines; AR helpt je verder.
Benieuwd hoe? We bespreken het graag met je, als technisch, creatief
en strategisch app bureau. Gewoon even mailen of bellen!
Igor
project- en teamleider Ketjapp