Headers 1004px mobile data
  • analytics
  • mobile apps

Betere app door data

Data verzamelen en gebruiken doe je niet zomaar. Privacy en veiligheid staan voorop, dat sowieso. Doe je dat goed, dan kun je data uit je app heel goed gebruiken. Voor app optimalisatie. Een betere gebruikerservaring en vergrote effectiviteit van je app dus, door data. Op de juiste manier. Zoals dat werkt bij De Belastingdienst, overheid en banken. Dit is hoe, in 3 stappen.   

Geschreven door:
  • Maikel Janssen
Datum:
  • 03 oktober 2019

De laatste tijd staat het omgaan met gebruikersdata niet in een goed daglicht. Facebook maakt er een potje van en om de zoveel tijd ligt er ergens weer data op straat

Feit is: zo hoort het niet. Gebruikersdata horen zo veilig opgeborgen te worden als staatsgeheimen. Ze horen niet doorverkocht te worden en uiteraard al helemaal niet gelekt te worden. Gebeurt dat wel, dan heb je meestal te maken met gretige grootverdieners of onkundige partijen. Knutselaars die de gebruiker en de veiligheid van data verre van voorop hebben staan. 

En dat is eeuwig zonde. Want zij verpesten het een beetje voor de rest. En ze verpesten het al helemaal voor de data zelf. Het gebruik van (big) data krijgt namelijk een heel zuur imago. Geheel onterecht.

Want wij zijn van mening dat gebruikersdata in apps juist verzameld en ingezet moeten worden.  

Niet om te verkopen voor direct commercieel gewin. En niet om dingen te weten te komen over individuele gebruikers. Nee, laten we daar ver weg bij uit de buurt blijven. Laten we data weer zien en inzetten waar het voor bedoeld is: ter verbetering van je app. Zodat de gebruiker er beter van wordt. Beter bedient wordt, beter vindt wat hij zoekt en beter krijgt wat hij wil. 

En dat doen we door te kijken naar de gebruikersdata in je app. En maak je je nog zorgen over veiligheid? Dan is het goed om te weten dat een app van zichzelf al één van de meest veilige digitale plekken is voor data. 

Waarom data in een app (extra) veilig is

Daarvoor moet je eerst weten hoe data verzamelen en verwerken echt werkt. Eigenlijk werkt dat voor een app net hetzelfde als voor een website.

Een site werkt over het algemeen met Google Analytics. Dat is in feite je data-analysecentrum. Het komt daar terecht via een backend koppeling, die informatie van de site naar een server stuurt. De gegevens gaan dan direct langs Analytics en daar kun je als eigenaar inzien hoe je site het doet bij je gebruikers. Je krijgt hier inzicht in dingen als welke type telefoons gebruikt worden voor bezoeken, welke pagina’s veel bekeken worden en welke crashes er gerapporteerd worden.

Bij apps werkt het net zo. Alleen heet je data-analysecentrum hier Google Firebase. De Google Analytics van apps, zeg maar. Gebruikers gebruiken je app en Firebase pikt het op om die big data te verwerken in een overzichtelijke analyse voor de eigenaar van de app. Zodat jij alles te weten komt over je app wat relevant is voor verbetering.

Belangrijk detail in dit proces: dat gebeurt allemaal op een extreem veilige manier voor de gebruiker en jouw bedrijfsgegevens. Om een paar redenen.

  • De data gaat rechtstreeks van de app naar jouw eigen beschermde server.
  • Dat wat Firebase eruit haalt om inzicht te krijgen, analyses te tonen en de app te verbeteren, is daarnaast onderhevig aan verregaande veiligheidsmaatregelen. Zo voldoet Firebase aan de EU General Data Protection Regulation en andere grote privacy en beveiligings standaarden als ISO 27001, ISO 27017, ISO 27018, SOC 1, SOC 2 en SOC 3. Daarnaast werkt het standaard met data encryptie en minimaliseert het de toegang tot een selectief groepje medewerkers, altijd via 2-staps verificatie.
  • Bovendien kunnen we met een gerust hart stellen dat data afkomstig van apps nog veiliger beheerd zijn dan data vanuit websites. Dat komt doordat een app op een persoonlijk apparaat staat, dat nagenoeg altijd in handen is van de eigenaar, beveiligd met een inlogcode. Stel je dan nog een login voor de app in of een (extra) 2-staps verificatie zoals met je DigID, dan ben je in feite 3 of 4 dubbel beveiligd. Internetbankieren en overheids apps hebben die extra beveiligingsfuncties niet voor niets! 

Dus werk jij met gevoelige gebruikers- of bedrijfsinformatie, bijvoorbeeld als medsiche instelling of advocatenkantoor? Dan kan een app juist de oplossing bieden. Wij denken graag mee over beveiligingsfuncties die passen bij jouw eisen, zodat je app net zo betrouwbaar werkt als die van een bank of overheidsinstelling. 

Wat je daar aan hebt

Via Firebase krijg je alles door wat je nodig hebt om je app te verbeteren – op een veilige manier. Welke pagina’s goed bekeken worden, hoe de gebruiker zich op die pagina gedraagt (blijft lang hangen, klikt vooral op één knop, etc.) en hoe de gebruiker zich beweegt door de app. Welk doel of welke KPI je ook wil meten, dat kunnen we zo inrichten dat je daar rapporten van krijgt. Zo weet je precies wat er in je app gebeurt en, áls er iets fout gaat, precies wát er fout is gegaan. Zo leer je alles van wat er goed gaat, en juist wat er minder goed gaat. Je gebruiker vertelt het je, via zo’n data analyse programma. 

We meten dus niet op individu: we luisteren niemand af via Siri, we stalken niemand via locatievoorzieningen en we spieken niet in wachtwoorden. Dat allemaal niet. Wat wel wél doen, is die individuele data op één bulk gooien: big data. Niet gepersonaliseerd, maar wel heel interessant om te zien voor app bouwers, marketeers en app eigenaren om te zien hoe je gebruikers met je app interacteren - en waar je dus het best kunt verbeteren. Doordat je weet hoe een app gebruikt wordt, weet je namelijk wat er goed aan is en wat er beter kan. 

De kracht van die data moet je niet onderschatten, want goede apps worden vaker en intensiever gebruikt dan websites. Een beweging die steeds sterker zal worden in het digitale landschap. Wil je al die gebruikers goed – en steeds beter – van dienst zijn en de gebruikersaantallen verder doen groeien, dan investeer je in je app, via data. 

Samen kijken wij – niet voor niets app bouwers én strategen – met jou hoe je app presteert, welke dingen beter kunnen en welke kansen we kunnen grijpen. 

En dat is goed. Het is goed voor je app. Het is goed voor je gebruiker. En het is daarmee goed voor de app resultaten. Wat weer goed is voor jou en je organisatie. 

App data slim gebruiken – in 3 stappen

Klinkt allemaal goed, toch? Inzicht in verbetering van je app, door data, zonder onveilige gevolgen voor gebruiker of eigenaar. Dit is hoe je het voor elkaar krijgt. Ongeacht of de gebruikers van je app grote groepen particulieren zijn, een select groepje klanten of een intern team. 

Jij wil dat je app hen altijd op z’n allerbest bedient. Alleen dan kun je externe klanttevredenheid (en daarmee klant opbrengst) maximaliseren en interne processen (en daarmee winst opbrengst) optimaliseren. 

Allemaal door één overzichtelijk en relatief simpel proces:

1. Data verzameling

De gebruikersdata komt binnen via Firebase en wordt gepresenteerd in inzichtelijke statistieken. We zien alles van veelbezochte pagina’s, call-to-actions, tot gebruikte type smartphones. Nu weten we: “Dit is hoe we presteren.”

2. Data analyse

We bekijken de statistieken en herkennen te verbeteren haperingen en interessante kansen. Ook mooi: Firebase geeft je suggesties voor verbetering op basis van herkende algoritmes en statistische modellen (software is vaak slimmer dan wij zijn). Het programma herkent dus zelf kansen voor jou. Nu weten we: “Dit kan er beter.”

3. App verbetering

We blijven de app doorontwikkelen (nee, een goede app ontwikkelaar is nooit klaar) met telkens een steeds grotere verbetering en optimalisering. Het resultaat is een steeds relevantere app voor de gebruiker en daarmee een steeds beter renderende app voor de eigenaar. Nu weten we: “Dit is beter.”

Zie je wat hier gebeurt, door de 3 stappen? 

Maak je geen gebruik van data, dan denk je altijd “oh, het gaat wel prima denk ik”. Maak je wel gebruik van data, dan weet je altijd: “Het gaat prima, maar dít moeten we doorontwikkelen voor nog beter resultaat”. 

Omdat het kan. Doordat gebruikers je rechtstreeks kunnen vertellen wat er goed gaat en wat er beter kan. Zonder dat er één enkele gebruiker benadeeld wordt of er onveilig met zijn gegevens wordt omgesprongen. Zoals beloofd.

Interessant?

Wil je meer weten over de kansen van app verbetering door data analyse? Of over het veilig verzamelen en beheren van jullie precaire app gegevens? Samen kansen, mogelijkheden en maatregelen bespreken doe ik altijd graag, als app strateeg. En de koffie krijg je er gratis bij