App lanceren 1004x485
  • mobile apps

8 tips om je app goed te lanceren en promoten

Eindelijk is het zo ver! Je app staat er klaar voor en je kan niet wachten om ‘m met de wereld te delen. Maar hoe krijg je die wereld net zo enthousiast als jij bent? Acht tips om je app de verdiende send-off te geven, om jouw app goed te lanceren én promoten.  

Geschreven door:
  • Igor Delissen
Datum:
  • 24 september 2020

Een app laten maken is één ding. Een commerciële app lanceren en zoveel mogelijk gebruikers bereiken, is weer net wat anders. Want iedere maand worden er gemiddeld ruim 100.000 nieuwe apps aan de Play Store toegevoegd. Heb jij een app die voor het grote publiek bedoeld is? Dan wil je opvallen, gebruikers aantrekken en die downloads zien oplopen. Je app promoten kan op deze manieren (en het liefst een combinatie van!):

1. Laat een verdomd goede app maken

 Tussen het geweld van alle apps die het levenslicht zien, kun je je natuurlijk het best onderscheiden met een app die de gebruiker helpt, boeit of bindt. Daarvoor heb je niet zomaar een app nodig, maar een goede app. 

Een app die zowel technisch vlekkeloos werkt, maar ook qua design is afgestemd op de gebruiker. Een app die gaandeweg steeds beter wordt, omdat het verder geoptimaliseerd en uitgebreid wordt op het gedrag van de gebruikers. Zo’n app, die blijft helpen en binden, die trekt je iedere keer weer terug. Zo’n app wíllen mensen downloaden. 

2. Doe ‘ns ASO (App Store Optimization)

App Store Optimization, of ASO, is een manier om de vindbaarheid van jouw app te vergroten. Door de juiste zoekwoorden op de juiste plekken te gebruiken, kan je app beter gevonden worden in de Apple Appstore en Google Play Store. 

Dat is handig, omdat deze appstores dé manier is voor veel gebruikers om apps te vinden. Je kunt het ook wel zien als een digitale etalage, waarin je jouw app natuurlijk vooraan wil hebben staan. Zo’n appstore optimalisatie via ASO kan dan ook het verschil zijn tussen tientallen of honderden downloads per dag. De kleine, extra investering zeker waard! 

3. Creëer reuring 

Gratis publiciteit - wie wil dat nou niet? We raden onze klanten dan ook altijd aan om een mediastrategie op te tuigen voor de lancering, waar onze marketing professionals wanneer gewenst bij kunnen helpen. Deze media-strategie omvat overigens meer dan alleen het lanceren - want jouw app wordt weer helemaal opnieuw interessant bij nieuws, updates of mijlpalen. 

Free Publicity 

Met een goed persbericht kun je verschillende media overtuigen om over jouw app te schrijven. Maar dan moet het wel een goed persbericht zijn. Redacties ontvangen vaak veel persberichten per dag en bepalen op nieuwswaardigheid wat aandacht verdient. Dus jij moet een persbericht sturen dat prikkelt, interesseert en informeert. 

Wil je free publicity genereren? We hebben een paar tips:

  • Stel een perslijst op met alle media die relevant zijn voor jouw app. Denk aan de gebruikers voor wie de app gebouwd is, maar ook het onderwerp van je app. Denk daarbij niet te beperkt: radio, tv, bladen, kranten, websites en blogs zijn allemaal mogelijkheden.
  • Begin met een prikkelende titel die gelijk uitnodigt om verder te lezen.
  • Bedenk je goed dat een persbericht geen reclamebericht is. Blijf weg van reclame-achtige woorden, maar breng wel goed in beeld wat er zo bijzonder is aan jouw app.
  • Schrijf verschillende persberichten voor verschillende doelgroepen. Een tech-tijdschrift verlangt een hele andere boodschap dan de regionale krant. Speel hier op in!
  • Vergeet niet een voetnoot voor de redactie achter te laten. Hierin zet je contactgegevens van iemand die eventuele vragen kan beantwoorden of een interview kan geven en de plek waar rechtenvrije beelden gevonden of opgevraagd kunnen worden.
  • Stuur je persbericht op hetzelfde moment naar alle media. Daarbij raden PR professionals aan om je bericht uit te sturen tussen maandag 10.15 uur en donderdag 12.30 uur.

App review websites 

Naast de media die nieuws verspreiden via hun kanalen, heb je ook media die niets anders doen dan zelf schrijven over nieuwe apps, websites of digitale ontwikkelingen. In Nederland hebben we bijvoorbeeld iCulture, Android Planet of Android World, internationaal heb je onder andere Techradar, The Verge en TechCrunch. Zo’n sites kunnen jouw app een enorme boost geven, omdat ze soms wel miljoenen bezoekers per dag hebben. 

Investeer tijd om een relatie op te bouwen met deze platformen, of besteed (een deel van) je PR uit aan een bedrijf dat die relaties al heeft om een plekje op een van deze machtige platformen te bemachtigen! 

(Gast)blog zelf

Iedere organisatie biedt producten en kennis aan waarmee je mensen kunt helpen. Zo verkoopt onze klant Vasco, radiatorproducent, aan dealers - maar hebben zij wel de kennis waarmee ze de eindklant, de mensen die thuis een nieuwe radiator willen, te helpen. 

Die kennis kun je op verschillende manieren verspreiden. Een mogelijkheid is bloggen op je eigen website, of op externe sites. Kijk of er online platformen zijn die gastblogs toelaten en waar jij een artikel voor kunt schrijven. Zij zitten met een vraag, wens of behoefte, jouw app kan die oplossen. Schrijf vanuit die gedachte: hoe kan de lezer geholpen worden? Dan kan jouw artikel wel eens heel veel kliks gaan krijgen. Onze collega’s van Exitable probeerden het zelf uit en genereerden ruim 30.000 kliks op hun gastblog op Marketingfacts

4. Promoot je app in-store

Loopt je ASO wel lekker, maar wil je dat nog meer appstore gebruikers jouw app onder ogen krijgen? Dan kun je ook betaald adverteren, zowel in de Apple Appstore als de Google Play Store. 

Je hebt ze vast wel eens gezien: je zoekt naar een app in de appstore en ziet bovenaan een resultaat met “adv.” eronder en meteen een “installeren” knop ernaast. Die app wordt opeens een stuk aantrekkelijker dan alle andere apps eronder. 

5. Promoot ‘m via een betaalde campagne

De appstores zelf zijn niet de enige plek waar je gebruikers betaald kunt bereiken. We spenderen veel tijd online en kunnen daar ook op verschillende manieren getriggerd worden om iets eens beter te bekijken: die toffe sneakers, een mooie vakantiebestemming of een toffe app. 

Om te bepalen welke kanalen je het best in kunt zetten om je gebruikers te bereiken, kijken wij altijd eerst naar wie die gebruikers zijn. Waar bevinden ze zich? Facebook of LinkedIn? Of eerder Instagram of Snapchat? Zijn ze zelf op zoek naar jouw app en kunnen we ze via SEA (zoekmachine advertenties) bereiken? Of kunnen we beter een bannering advertentie opzetten zodat ze jouw app zien op hun favoriete website? Of zijn het echte smartphone-freaks en navigeren ze zich vooral online op hun mobiel? Want dan kunnen mobiele advertentie netwerken interessant zijn. 

We maken aansprekende online campagnes die jouw doelgroep bereiken en zorgen er zo voor dat jouw app, precies onder je doelgroep, meer aandacht krijgt. En dat zorgt weer voor: meer downloads. 

6. Richt een SEO-proof landingspagina op

De appstore is de etalage waarin jouw app de meeste aandacht kan krijgen. De meeste appgebruikers vinden daar hun apps. Dat betekent echter niet dat je niet nog een andere online plek kunt maken waar mensen jouw app kunnen vinden. 

Via een landingspagina bijvoorbeeld, of een (kleine) website. Want zoekt iemand via Google naar jouw app, dan komen ze direct op die pagina of website terecht, waar jij ze meer informatie over jouw app kan geven en weer makkelijk door kunt sturen naar de appstore om de app te downloaden. 

Het is een plek om te vertellen wat jouw app kan, waarom mensen ‘m willen, hoe ze contact met je kunnen opnemen bij issues en natuurlijk om je algehele merk nog eens extra te ondersteunen.

Waarom je zo’n website of pagina moet willen? Nou, bijvoorbeeld hierom:

  • Alle informatie op één plek: informatie, features, veelgestelde vragen, contact mogelijkheden, etc.
  • Meer ruimte om gebruikers te overtuigen van een download, met bijvoorbeeld videobeelden, screenshots, features overzicht, testimonials van huidige gebruikers, en tekst en uitleg.
  • Plek om informatie te geven over de doorontwikkelingen in de app.
  • Een plek om te landen voor mensen die via Google zoeken.
  • Een plek om mensen te laten landen die je via een betaalde campagne naar binnen trekt (zie tip 5).
  • Inzicht in wat die mensen die via de betaalde campagne binnenkwamen, doen. Via Google Analytics bijvoorbeeld.
  • Ruimte voor een perskit, bijvoorbeeld met een persbericht, videomateriaal en rechtenvrije foto’s en screenshots, waarnaar je kunt verwijzen als je je mediastrategie gaat uitvoeren (zie punt 3).

7. Vergeet je bestaande achterban niet! 

En vergeet tot slot je bestaande achterban niet. Denk daarbij aan je website, nieuwsbrief en social media, maar ook je “traditionele” media. Vernoem je app ook in brochures, downloads of in je e-mailhandtekening. En neem je contacten al vroeg mee in het nieuws dat je een app gaat maken. Houd ze op de hoogte, neem ze mee in jouw reis. Zo kweek je de eerste betrokken ambassadeurs. 

Ga je een heel nieuw bedrijf opzetten waarbij je app de spil is? Bouw dan al vooraf aan je community. Maak social profielen aan op de kanalen waar jouw doelgroep zich bevindt, maak relevante content, begin met een relatie opbouwen. Zo heb jij al een mooie groep mogelijke downloaders bij elkaar, voordat je app überhaupt live is. 

8. En houd het balletje aan het rollen  

Die eerste lancering, inclusief ASO, PR, betaalde campagnes en meer - die wil je eigenlijk in de eerste 7 dagen van je lancering live hebben of zetten. Want de ranking van de appstore wordt grotendeels gebaseerd op het succes van de app in de eerste 7 dagen. Die eerste week wil je dus all-out, jouw app de wereld inslingeren. 

Maar ook daarna heb je mogelijkheden om je app interessant te houden en steeds meer gebruikers te werven. De belangrijkste manier is om je app letterlijk interessant te houden. Door ‘m te ontwikkelen op basis van het gebruik en de ervaringen van gebruikers en zo het meeste uit je app te halen. Actief reviews van je gebruikers vragen helpt daar zeker bij. Zo zien nieuwe gebruikers dat jouw app goed beoordeeld wordt en de moeite is, maar krijg je ook nuttige input van je gebruikers. 

Wees daarnaast creatief in het blijven promoten van je app. Bouw bijvoorbeeld een recruit-a-friend module in je app, waarin iemand een voordeel krijgt als hij een nieuwe gebruiker aanraad.

Met een goede app in je handen en een partner die actief met je meedenkt, zijn de mogelijkheden talloos. 

Ik wil de beste partner voor mijn app

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service.