Écht goed app design onthuld

Via 5 vragen

Igor Delissen 26 mei 2020 App maken, Mobile apps
UX Design voor apps is een vak apart. Het is geen web design; dat is gemaakt voor responsive schermen, toetsenborden en muiskliks. Het is ook geen ‘design design’; het is meer dan mooi maken. App design is je app goed maken, om zijn functionele doel te vervullen. Goed werkend voor de gebruiker, voor goede resultaten. Mooi komt daarna. Dit is hoe we dat doen: ons Ketjapp mobile app design geheim, onthuld in 5 vragen.

 

In dit artikel:

  • Wat is app design?
  • Goed UX design voor je app via 5 vragen
    • “Wie gaat deze app gebruiken?” – doelgroep
    • “Waar en wanneer wordt deze app gebruikt?” – locatie & moment
    • “Waarom bestaat de app?” – doel
    • “Waarmee wordt de app gebruikt?” – device
    • “Wat is logisch?” – conventies
    • & app design guidelines
  • Wat goed app design oplevert – jouw ROI
  • Call Ketjapp!

Wat is app design?

Design?
Iedereen weet wat ‘design’ is, letterlijk. Ontwerp. Van een mooi meubelstuk bijvoorbeeld. Een stoel. Die kun je zo designen dat hij prachtig in je woonkamer staat, een echte eyecatcher. Maar hij zit voor geen meter. Indruk op bezoek maakt hij wel. 

Afhankelijk van je wens voor een stoel, kan een designer iets voor je betekenen. Wilde je een indrukwekkende eyecatcher, dan is deze stoel goed ontworpen. Wilde je een heerlijke luierstoel om avonden in door te brengen, dan is dit design niet geschikt. 

Digitaal design?
Zo is het net met digitaal design. Je ontwerpt een product, op basis van de wensen van de gebruiker en op de functionaliteit van het product. Samen met een paar basisregels voor een product. Zoals een stoel in principe 4 poten moet hebben. 

Webdesign?
Maar dan zijn we er nog niet. Want digitaal design betekent het ontwerpen van alles online, zoals webdesign. Waar je misschien ook wel bekend mee bent. Maar zelfs webdesign is toch even wat anders dan app design. 

Bij webdesign ontwerp je natuurlijk ook op basis van gebruikerswensen, benodigde functionaliteiten en conventionele regels. Dit vangen we ook wel onder “User Experience” design, dus UX Design. UX Design is zowel voor web als app je uitgangspunt - want de ervaring van de gebruiker staat bij allebei centraal. 

Maar webdesign werkt op basis van andere bouwstenen dan app design. Webdesigners letten bijvoorbeeld erg op gebruiksvriendelijkheid voor alle schermen - van PC tot mobiel (responsiveness), en op gebruik van toetsenbord, een muis of touchscreen. App design is daar al essentieel anders - want daar weet je dat je gebruiker via mobiel of tablet je app gebruikt, en niet via toetsenbord of muis. 

App design!
“Designing for fingers, not cursors” is één van de kernregels van de ‘Mobile App UX Principles’. Een belangrijk en opvallend verschil tussen app design en elk ander (digitaal) design. Maar er is meer, veel meer, dat app design onderscheidt en een vak apart maakt. Wat er nog meer meespeelt? 

Dat vertelt de definitie van app design je:

App design is het doordacht en onderbouwd ontwerpen van een mobiele applicatie, per stuk gebaseerd op device, doelgroep, doel, gebruikerslocatie & -moment, op sociale & fysieke conventies en op de basis richtlijnen & regels voor app design.

En precies daar ontdek je al grofweg de 5 bouwstenen dat elk app ontwerp bevat, gebaseerd op 5 vragen.  

Goed app design – via 5 vragen

Een goed app ontwerp maakt je app per definitie goed. Goed werkend. Nog voordat mooi app design komt kijken. Dat wordt het zeker, maar eerst wordt de basis gelegd. De fundering. In essentie op basis van 5 bouwstenen. Dit zijn ze.

1. “Wie gaat deze app gebruiken?”

Bedoeld om de gebruiker te onthullen.

Want: “user first”. Dat is hét motto van UX Design: User eXperience Design. Het soort digitaal design dat zorgt dat elk online platform goed werkt, gebaseerd op ‘user experience’: gebruikerservaring. Daarom staat de gebruiker op de eerste plek, ook in dit rijtje. Het is de voornaamste bouwsteen, waar al het andere op volgt. 

De eerste vraag die we daarom stellen voor goed UX app design is: 

“Wie gaat deze app gebruiken?”

– Is het een grote commerciële app, die door zoveel mensen moet worden gebruikt? Dan betekent dat in de basis dat de app gebruiksvriendelijk en intuïtief moet werken voor iedereen. Van jong tot oud, van tech-savvy tot absolute beginner. 

Weet je iets meer over het soort gebruiker, hoe breed of smal de groep ook is, dan neem je dat mee. De Gigit app gebruiker bijvoorbeeld – de grote live muziek registratie app die we bouwden – is een bijdetijds en outgoing type met oog voor kunst en cultuur. Dus moet het app design bruikbaar en intuïtief voor iedereen zijn, maar is de look ook lekker flashy en passend bij de muziekscene. 

Heb je te maken met een grote gebruikersgroep, maar is de app niet commercieel noch openbaar – zoals onze WEIR Minerals bezoekersregistratie app met 100.000-en gebruikers voor intern gebruik – dan maak je weer andere keuzes in je design. Iets minder flashy, iets meer look & feel van de organisatie. 

Is de app bedoeld voor een relatief klein technisch team – zoals het Levanto buitendienst team – dan mag het design meer basic, to the point en vooral overzichtelijk zijn. 

  • Hoe groot en openbaar je gebruikersgroep is speelt dus een belangrijke rol (landelijk en commercieel tot intern bedrijfsteam),
  • En het type gebruiker (feestende muziekliefhebber tot praktische techneut) speelt mee voor de inrichting, functionaliteiten en look van je app design. 

2. “Waar en wanneer gebruik je deze app?”

Bedoeld om gebruikerslocatie & -moment te onthullen.

Een aspect waar zeker rekening mee moet worden gehouden, maar waar je misschien niet meteen aan denkt bij app design. Juist omdat een app (letterlijk) zo mobiel is, speelt locatie en moment een grote rol.

Sta je met je technische buitendienst app bijvoorbeeld op een steiger, waar je controles moet uitvoeren? Tijdens een concert dat je wil loggen, midden tussen hossend publiek? Of zit je lekker op de bank door je app te scrollen? Gebruik je hem in de trein tijdens spitsuur, bij de tandarts in de wachtkamer of in de supermarkt, met in één hand een boodschappen-scanner, je andere hand je mobiel en ehh… De boodschappenkar of -mand moet je ook nog ergens laten. 

Heb je je mobiel of tablet dan liggend in je hand, staand, met alleen je duim beschikbaar of ook je wijsvinger? Of staat het device in een houder, waardoor je fysiek helemaal vrij bent in de bediening?

Ook hier geldt: user first. Je denkt namelijk nog steeds vanuit die gebruiker. Hoé gebruikt hij de app, wanneer en in welke situatie begeeft hij zich op dat moment? Het app design speelt erop in.

3. “Waarom bestaat de app? Wat moet hij doen?” 

Bedoeld om het doel te onthullen

Bij elke app werken we vanuit doelen. Die komen van de opdrachtgever / product owner, zo nodig met onze strategische begeleiding. Via de kernvraag:

“Waarom bestaat de app? Wat moet hij doen?” 

Het antwoord cruciaal, en altijd concreet. Want een app is per definitie meer enkelvoudig-doelgericht dan een website. Die laatste biedt vaak een reeks toepassingen, informatie en gewenste acties. Het is een plek waar je met meer of minder regelmaat komt als bezoeker, voor verschillende doeleinden en waar beleving een grotere rol speelt. Een website werkt breder. Een app is gefocust, met een specifieke primaire functie. Vaak voor dagelijks gebruik. 

Een app om het weer te checken, een app om je technische controles uit te voeren, een app om storingen te melden, een app om concerten te loggen, een app om je boodschappenlijstje te maken, … Je snapt het concept. 

De primaire functie per app is de richtlijn om elke gebruiker intuïtief en gebruiksvriendelijk (UX!) naartoe te leiden met de grootst mogelijke simpliciteit. Dat wil zeggen: het liefst in een paar klikken.

4. “Waar wordt de app op gebruikt?”

Om het type device te onthullen.

Een app wordt vaak gemaakt met een bepaald type device in gedachten. Niet bij de grote commerciële apps; die moeten uiteindelijk overal op kunnen draaien, zowel op iOs (Apple) als Android, en op smartphone als tablet. Vooral bij de meer kleinschalige interne gebruikersgroepen kun je je app design goed afstemmen op een bepaald device. 

De interne app van Durlinger Shoetime Group bijvoorbeeld – die we maakten voor het winkelpersoneel van deze schoenengigant – moet draaien op een Android tablet, die specifiek voor deze app klaarligt in elke winkel. Daarmee kan het personeel elke schoen op aanvraag van een klant online bestellen uit het gedeelde magazijn. Zo breiden zij hun assortiment digitaal uit en is de klant altijd geholpen. Snel en efficiënt, want: snel en efficiënt app design – perfect passend op hún tablets. 

5. “Is dit logisch?”

Bedoeld om sociale & fysieke conventies te onthullen.

Deze lijkt wat minder voor de hand liggend, maar is zeker zo belangrijk als de rest. Dit is waar de menselijke logica zich gaat bemoeien met de digitale logica. Dat wil zeggen: is wat je achter je tekentafel digitaal ontwerpt in de praktijk ook zo logisch bij het gebruik van de app?

“Is dit logisch?” – is de vraag om passende sociale & fysieke conventies te onthullen.

Een goed voorbeeld is onze Softbrick case. In de personeels app zitten verschillende functionaliteiten om het managen van teams makkelijker te maken. Een van die opties is diensten ruilen. Dit zat digitaal ingebouwd in de app, van A tot Z. 

Want digitaal is beter. Toch? – Niet altijd.

Personeelsleden benaderden elkaar in levende lijve, tijdens de lunch terwijl de boterhammen uit de lunchbox kwamen bijvoorbeeld. Dán kwam diensten ruilen ter sprake, terloops. Niet digitaal. Dus werd het app ontwerp omgegooid: mensen kunnen nu live hun ruil-afspraken maken, en hoeven dit in de app slechts ‘ter info’ aan te geven in een paar klikken, in plaats van het hele ruilproces – wie kan wanneer, ruildienst selecteren, aanvraag doen, accepteren, verwerken – te digitaliseren. 

De digitalisering via de app start dus pas zodra de match (live) is gemaakt. Dat is digitale waarde op het juiste moment inzetten, en je app design optimaliseren. Niet het fysieke aspect en de sociale conventies (diensten ruilen regelen we face to face) proberen om te buigen naar digitalisering, maar digitalisering netjes om de fysieke en sociale conventies heen bouwen. Met logica. 

…& de app design guideline

Een belangrijk laatste aspect voor goed app design, naast de 5 vragen, zijn de app design guidelines. Er bestaan namelijk wereldwijde regels voor app ontwerp. Afspraken die we als app ontwikkelaars met elkaar hebben gemaakt als native design richtlijnen voor iOs app design en Android app design. Voor Apple zijn dat de ‘Human Interface Guidelines’. Voor Android de ‘Android Design Guidelines’. 

Standaard handleidingen voor elk app ontwerp, met de belangrijkste basisregels over layout, componenten, stijl, animaties, knoppen, tekstvelden, algehele esthetiek en alles daar omheen.

Onze app design bijbel, zeg maar.

Dat is – samen met de 5 bovenstaande elementen – de basis voor elk goed app ontwerp. Geen standaard framework dus, maar een stevige bewerkelijke basis, toegespitst op elke unieke app. Zodat die altijd – op zijn manier – de beste versie van zichzelf is. 

En dat is de moeite waard. 

Wat goed app design oplevert – jouw ROI

We zouden al die moeite natuurlijk niet doen, als goed app design niet ergens goed voor was. Je app ziet er beter uit, maar je weet nu; dat is niet de voornaamste reden. Je app werkt beter, voor je gebruiker. Dat is het belangrijkste. Want dat levert betere resultaten:

Wat dat resultaat moet zijn, leggen we vast in KPI’s (Key Performance Indicators). Meetpunten die in de app data aantonen of dat doel behaald wordt – of dat het app design hier en daar nog aangepast moet worden om er sneller te geraken. 

Wat je namelijk uiteindelijk wil met elke app is een goed Return On Investment (ROI). Soms letterlijk in euro’s door aankopen, soms via een omweg doordat je app tijd bespaart – en tijd is geld in elke organisatie. Je ROI kan zelfs verhoogde veiligheid van je werknemers zijn. Zeker zo waardevol als een klinkende munt.

ROI voor Gigit – een voorbeeld

Bij Gigit – de concert en festival app die we ontwikkelden – was het (eerste) doel het aantal gebruikers verhogen. Meer gebruikers betekent meer status en data om waardevol te zijn voor investeerders en potentiële betalende partners, zoals poppodia en festivalorganisaties. Dat is hun waarde; hun ROI.

Dus regelden we dat, met een verbeterd app design.

De gebruikersflow in de app was eerst: je ziet een concert en maakt handmatig een concertregistratie aan. Na onderzoek en het stellen van juiste (bovenstaande) vragen, verbeterden we die. De nieuwe design flow werd:

  • zoek concert in database
  • met 1 klik “ik was erbij” aangeven
  • of handmatig je eigen review invoeren

Het resultaat: veel meer geregistreerde gigs en gebruikers sinds de lancering van het nieuwe design. Binnen no time zaten ze boven de 2500 gebruikers, en kwamen investeerders over de brug met bijbehorende euro’s om de app door te ontwikkelen en internationaal te lanceren. 

Over Return On Investment gesproken. Door app design. Goed app design. 

Waar je dat tegenwoordig nog vindt? 

Call Ketjapp!

Waarom? Ons app design in Limburg bevindt zich volledig in house. Naast onze eigen strategische app pro’s en app developers. Letterlijk. Alles wat je nodig hebt, luncht hier elke dag samen. We zijn een team, met elk z’n eigen specialisatie, dat naadloos samenwerkt. 

Omdat dat de weg is naar de beste app. In deze volgorde:

  1. Strategisch talent – om de beste versie van jouw app te ontdekken.
  2. App design talent – voor de beste inrichting en ontwerp van je app, van visual design tot interactive en UX design. 
  3. App development talent – voor de beste uitwerking van je strategische app design & data analyse voor verbetering en doorontwikkeling. 

Benieuwd hoe dat werkt met jouw bestaande app of app idee? Wat wij kunnen betekenen? Hoe je die vragen goed beantwoord voor een goede of betere app? Elkaar ontmoeten is gratis :) 

So… Who you gonna call

Werk slimmer en verdien
€15.000 in 3 maanden
Download het e-book

We zitten voor je
klaar

Schoutlaan 30a
6002 EA Weert

+31 (0) 495 57 10 35
info@ketjapp.nl

Procesoptimalisatie E-Book Downloaden

Almost there!

Laat je mailadres achter om het e-book te downloaden.