Heeft augmented reality de toekomst?

“Ja, en hoé.”

Igor Delissen 14 februari 2019 Mobile apps
Kunnen we stellig over zijn. Natuurlijk zijn er nog veel meer ontwikkelingen op digitaal (app development) gebied, maar dit is er eentje om sowieso in de smiezen te houden. Ontdek wat een “augmented reality app” precies is, welke AR apps jij stiekem al kent, en hoe zo’n app ook erg handig voor jou(w toekomst) zou kunnen zijn.

 

Augmented Reality klinkt je misschien nog wat futuristisch in de oren, maar stiekem is die toekomst toch echt al hier. Zonder dat de meeste niet-nerds – de doorsnee Nederlanders dus – het duidelijk doorhadden, is augmented reality onbewust ons leven ingeslopen de laatste jaren. Bovendien bestaat de techniek al decennialang – sinds de jaren ‘50 – dus zó nieuw is het dus allemaal niet. En zo gek dat het ondertussen – bijna 70 jaar later – onze bedrijven en huiskamers in sluipt ook niet.

Dat we er zo lang op hebben moeten wachten, is eigenlijk het rare van dit verhaal. Google dacht dan ook dat we er 5 jaar geleden al klaar voor zouden zijn, toen ze met de – toch wel futuristisch ogende – Google Glass kwamen. Ze piekten te vroeg, de AR trend zou jaren later pas aanslaan bij ‘het grote publiek’, en de hippe bril werd uit de markt teruggetrokken.

Nu, 5 jaar later, lijken we langzaam (wél) klaar voor augmented reality.

Het ‘early adaptors’ begin van dit nieuwe digitale tijdperk? Pokémon Go. Dit spel lanceerde de techniek voor het grote publiek, voor het eerst met massaal succes. Horden jongeren holden de straat op, op jacht naar hun Pokémons. Ze waren er niet écht, maar toch zagen zij ze.

Dat is wat augmented reality namelijk doet. Voor Pokémon-spelers, om mee te beginnen, maar tegenwoordig geschikt en toegepast voor steeds meer – erg handige en slimme – doeleinden in het dagelijks leven van bedrijven en particulieren. Van je kantoor tot je keuken, zul je de augmented reality app daarom gaan tegenkomen in de (nabije) toekomst.

“Van je kantoor tot je keuken, zul je de augmented reality app gaan tegenkomen in de (nabije) toekomst.”

Maar: wat ís augmented reality (AR) dan? Is het zoiets als VR? En wat heeft die gekke kartonnen bril ermee te maken? Even een opheldering over de precieze augmented reality betekenis, voordat we je tonen hoe je toekomst met AR eruit ziet.

Wat is augmented reality?

De augmented reality vertaling is letterlijk: “toegevoegde realiteit”. Je hebt de realiteit – de werkelijke wereld om je heen – en daar is iets aan toegevoegd. “Augmented reality combineert reëel met virtueel”, stelt Wikipedia helder. Want zo is het.

Augmented reality is de techniek die een laagje virtuele toevoeging over de werkelijke wereld plaatst. Via een mobiel device, dat in de echte wereld punten of codes (“markers” genaamd) herkend en met hulp daarmee informatie of een beeld toont. Je ziet dus alle dingen zoals ze zijn, plús extra informatie. Wat de augmented reality toepassingen nogal divers maakt:

  • Bij Pokémon Go is dat een rondrennend Pokémon figuur in je omgeving.
  • Bij gevechtsvliegtuigen en moderne auto’s is dat informatie over je vlucht of rit, geprojecteerd op je voorruit. (Bekend als Heads Up Display of HUD.)
  • In een Legowinkel is dat de opgebouwde inhoud van de doos, tentoongesteld op een tabletscherm.
  • Bij de AH AR-kaartjes verzamelactie waren dat digitale dinosauriërs, die tot leven kwamen via je smartphone.
  • Voor IKEA is dat een app die je laat zien hoe een geselecteerd meubel er letterlijk zou uitzien in je huis:

En je ziet het hier al. Augmented reality werkt meestal via mobiele devices, zoals je smartphone of tablet. Daarom werkt deze techniek (het best) via een augmented reality app.

En virtual reality dan?

Dat gebruik via een app is precies wat augmented reality verschillend maakt van – het eveneens welbekende, maar vaak met elkaar verwarde – virtual reality. Bij deze technische variant duik je namelijk compleet in een andere wereld. Er blijft weinig tot niets over van de realiteit, terwijl AR daar slechts een laagje informatie overheen legt. Bij VR heb je daarom niet voor niets zo’n realiteit-verdwijnende bril op: een VR bril of Oculus headset.

VR is dus geen kwestie van je smartphone op een marker richten en wachten wat er op je scherm tevoorschijn komt, zoals bij AR. Bij VR zit je midden in ‘wat er tevoorschijn komt’. In een virtuele realiteit. Alles wat je ziet is een andere wereld, dan de echte.

Daarnaast zijn er ook nog gemixte varianten, waarbij AR richting VR gaat, of VR nog iets wegheeft van AR. Een augmented reality beeld waarbij het meeste van je wereld bedekt is bijvoorbeeld. Of een virtual reality die wel nog elementen bevat uit de echte wereld.

Next level spul, inderdaad. Spul dat echter steeds dichterbij onze eigen echte wereld komt. Letterlijk. De augmented reality app, zoals de Pokémon Go game of de meest bekende augmented reality IKEA design app, is namelijk de toekomst.

Augmented reality app heeft de toekomst

Om maar meteen even fast forward te gaan: over een tijdje zullen we waarschijnlijk rondlopen met smartphones die met gemak lagen over de werkelijke wereld zullen gaan leggen. Wat begon met het geinige pokémonjagen, zal dan voor allerlei – vaak praktische – doeleinden worden ingezet.

Je staat op en ziet het weer, je agenda en afspraken voor vandaag op de muur geprojecteerd. Boven je ochtendkrant komen extra dimensies als gerelateerde achtergrondartikelen en livestream video’s tevoorschijn. In je koelkast zie je welke ingrediënten nog ontbreken voor het recept dat je vanavond wil klaarmaken. Je bestelt ze direct online in je scherm. Op je autoruit zie je de route naar je werk tevoorschijn komen, slim omgeleid zodat je precies op tijd komt. – En dan is de ochtend nog maar begonnen.

De veelbelovende AR startup superster Magic Leap laat je al een voorproefje zien van zo’n augmented (en mixed) reality toekomst – die ook volgens hen om de hoek ligt:

Eerst nog met steeds vernieuwende smartphones. De iPhone X werd door Apple zelfs al “de eerste smartphone gemaakt voor Augmented Reality” genoemd. Die vlucht zal alleen maar verder razendsnel toenemen, als het aan Apple ligt. Omdat het volgens hen menselijk contact versterkt, in plaats van vervangt (zoals VR doet). De wereld blijft wat hij is, met een beetje extra info.

“De iPhone X werd door Apple zelfs al “de eerste smartphone gemaakt voor Augmented Reality” genoemd. Die vlucht zal alleen maar verder razendsnel toenemen.”

Dus zal de volgende iPhone nog meer gericht zijn op de augmented reality app, of augmented reality functionaliteiten ingebouwd hebben – zoals de AR meet app die in de iPhone X al als opvallend innovatief werd verwelkomd.

Maar niet alleen via de smartphone zal de techniek steeds beter en vaker bruikbaar worden. We zullen er met z’n allen steeds verder in duiken, in laagjes aan onze realiteit toevoegen via “wearables”. Digitale apparaatjes die je op je lichaam kunt dragen, zonder smartphone dus. Denk aan slimme AR contactlezen, oordopjes of smartglasses.

– Hoever we nu vooruit de toekomst in gesprongen zijn? Een paar jaar. Augmented reality maakt namelijk een inhaalslag op de laatste 70 jaar sinds het bestaat, nu ervaren ontwikkelaars er (steeds makkelijker) mee aan de slag kunnen.

Augmented reality app maken steeds dichterbij

De manier waarop AR verder ontwikkelt en nieuwe mogelijkheden en praktische toepassingen biedt, groeit razendsnel. Zeker sinds Apple de ARKit lanceerde, waarmee het voor ontwikkelaars – wij zijn er blij mee – weer een heel stuk makkelijker werd om aan de techniek mee te werken en samen door te ontwikkelen. Een augmented reality app maken komt daarmee steeds dichterbij dat toekomstbeeld.

Eigenlijk is die toekomst gewoon nu al hier.

De toekomst begint nu (mis ‘m niet)

IKEA boekt wereldwijd succes met z’n AR app om meubels in je woonkamer te testen. Albert Heijn was z’n tijd opvallende vooruit met de AR dinokaartjes-verzameling. Zo komt AR al letterlijk jouw woonkamer en keuken binnen.

Het zijn marketing-toepassingen, die nog maar het topje van de ijsberg tonen qua mogelijkheden.

De toekomst van marketing

Denk aan makelaars die nog niet voltooide nieuwbouwprojecten in levende lijve kunnen laten zien, doordat het gebouw op je scherm tevoorschijn komt vanuit de bouwtekening.

Of de retailbranche, die in hun offline stores voorbeeldversies van hun ingepakte product kunnen tonen op ingebouwde tablets in de winkel? Wat Lego deed, kan elke collega natuurlijk ook.

Maar ook thuis kan winkelen een nieuwe ervaring worden, wanneer je een item ‘in levende lijve’ voor je ziet en van alle kanten kunt bekijken alsof het al voor je neus ligt.

Auto dealers met virtuele en interactieve showrooms. Je ziet de auto, de buitenkant, met je eigen ogen. Met je augmented reality app zie je alles over de auto. Van de details onder de motorkap tot prijs- en rij-informatie.

Events kunnen met augmented reality ook letterlijk een extra dimensie aan de beleving van de bezoeker toevoegen. Special effects met visuals die je levensecht voor je ziet via je smartphone scherm. Zoals deze walrus die gewoon midden in een gymzaal kon rondspetteren:

Daar kun je jezelf als bedrijf nog eens onvergetelijk mee maken.  

De toekomst van bedrijfsprocessen

Maar niet alleen voor marketingdoeleinden is augmented reality een welkome vernieuwing en bijzondere kans voor bedrijven. Ook het kantoor – ofwel het interne bedrijfsleven – blijft niet achter. Order picking via AR wordt al “AR picking” of “pick by vision” genoemd. Dat extra laagje informatie in een warenhuis is namelijk de ultieme uitkomst voor dat werkproces natuurlijk. Niet meer zoeken, maar direct naar het juiste product toegeleid worden.

Die toekomst is nu. En hij groeit verder.

  • Denk aan de logistieke processen in jouw bedrijf. Van magazijn tot buitendienst. Laat je personeel profiteren van de mogelijkheden van een augmented reality app, dan help je ze hun werk met zoveel meer gemak en efficiëntie uit te voeren. Fijn voor hen, ideaal voor de organisatie.
  • Denk aan zorginstellingen, die zo gemakkelijk virtueel patiëntinformatie zien. Van geschiedenis tot mogelijke behandelingen of de toe te dienen medicijnen op dat moment. Foutloos efficiënt.
  • Simulaties van trainingen voor bedienings- of assemblagemedewerkers in de industrie.
  • Onderwijs krijgt letterlijk een heel dimensie, wanneer kinderen echt interactief kunnen leren met objecten en informatie die ze voor zich zien. Via je tablet een nieuwe (leer)wereld voor je zien. Erg geschikt voor het aanleren en onthouden natuurlijk.
  • AR ‘hulplagen’ over de binnenkant van complexe machines of onderdelen, voor je technische buitendienst die reparaties uitvoert. In de militaire branche al heel normaal:

– Om maar een paar mogelijkheden voor de toekomst te noemen. Mogelijkheden die het (bedrijfs)leven weer een beetje makkelijker maken door de technologie. Niet alleen op kantoor, maar dus ook in je keuken. Zie je die koelkast al voor je, met alle informatie over de inhoud en de nodige boodschappen paraat? Of een levendige navigatie die je rechtstreeks op je voorruit laat zien welke weg je moet inslaan. Handleidingen, die je in 3D tonen hoe die complexe kast in elkaar gezet moet worden. Zo hangen die deurtjes eindelijk in één keer recht.

Ben je klaar voor die toekomst? Hopelijk, want hij is hier. Nog niet helemaal klaar, of zie je nu vooral kansen voor die toekomst? Kletsen bij de koffie over de mogelijkheden in jouw bedrijfsmarketing of processen met zo’n augmented reality app doen we graag. Kwestie van even contacten!

Werk slimmer en verdien
€15.000 in 3 maanden
Download het e-book

Procesoptimalisatie E-Book Downloaden

Almost there!

Laat je mailadres achter om het e-book te downloaden.