Het geheim voor meer app bereik: ASO
ASO. Geen luidruchtige ruziezoeker, maar kort voor App Store Optimization. Een methode die 64% van het bereik van je app bepaalt. Helaas meteen ook de vaakst overgeslagen stap in elke commerciële app-lancering. Ontdek dit geheime wapen en hoe je het inzet voor het (aanzienlijk) vergroten van het bereik van je app, tot wel +1500% downloads in een maand.
Een app laten maken is één ding. Een commerciële app lanceren en zoveel mogelijk gebruikers bereiken, is een tweede.
Vaak worden er duizenden euro’s gespendeerd aan app ontwikkeling, en stopt die injectie plotseling bruut zodra de app gelanceerd wordt. Zodra een developer de app indient bij de Play Store (Google) of App Store (Apple), wordt er last minute nog een leuk keyword bedacht, of helemaal geen keyword, en wordt de titel en omschrijving uit de losse pols ingevuld.
Het gevolg: de app is onvindbaar tussen de ruim 2 miljoen apps die er tegenwoordig in de stores te vinden zijn.
Een cruciaal probleem, want de meeste apps worden door gebruikers gevonden via die store. Gewoon door er doorheen te browsen en te zien welke apps het hoogst in de zoekresultaten en door te zoeken op algemene zoekwoorden. Ben je onvindbaar, dan krijgt niemand je app te zien, laat staan dat ze hem downloaden. Van alle nieuwe app-ontdekkingen door gebruikers wordt 58% (Google) tot 63% (Apple) namelijk gevonden door te browsen in de app store, volgens onderzoek:
Wil je mensen bereiken, dan is hoog in die zoekresultaten-lijst komen dus het punt waar de meeste groei in dowloads te halen valt. Wat veel mensen echter niet weten, is hoe je dan hoger komt in die lijst. Misschien verrassend, maar dat doe je dus op vergelijkbare wijze als je bij Google zoekmachine-optimalisatie zou doen. Door je app-pagina te optimaliseren.
“App Store Optimization” wordt dat genoemd. Maar soms ook “App Store SEO”, “App Search Optimization” of “Mobile App SEO”. Het geheime wapen van iedereen die wil dat z'n app gezien wordt. En eigenlijk is die ASO eerder ‘onmisbaar’ dan ‘aan te raden’. Optimaliseer je de boel niet, dan kun je het eigenlijk al vergeten qua bereik tussen die 2 miljoen andere apps. Doen dus: even die extra investering maken, als je toch bezig bent met het investeren in het bouwen van je app. Zonde als niemand te zien krijgt wat jij voor al dat geld hebt laten maken.
Bovendien is ASO het betere alternatief voor adverteren in de App Store. Dat is namelijk reg duur, met kosten per download van 1 tot 5 dollar. Kun je beter steken in organische optimalisatie, en binnen een maand bijna 1500% groei zien (het gebeurt).
App Store Optimization werkt zo (5 tips)
Er is gelukkig al flink wat onderzoek gedaan naar ‘de mysteries van de app store’. Waar het eerst echt gissen was welke zaken je app hoger in de zoekresultaten brengen, is dat nu een stuk concreter geworden. Er bestaan namelijk een paar praktische factoren om je bereik te boosten. Zaken die je zelf in de hand hebt. Dat is mooi, want dan kun je er meteen mee aan de slag. Belangrijk, want resultaten kun je pas na minimaal een maand en eigenlijk pas na een paar maanden oogsten. Beter vandaag beginnen dan morgen dus.
Waar je vandaag dan begint? Bij keyword research.
1. Doe keyword research
De eerste stap in alle ASO aanpakken. Niet optioneel, niet over te slaan. Het is de basis. Wil je in de zoekwoordenlijst tevoorschijn komen bij gebruikers, dan moet je weten op welke woorden die gebruikers gezocht hebben. Weten doe je het nooit zeker, maar bij benadering kun je er zeker achter komen. Daar zijn programma’s voor, zoals deze gratis keyword research tool, die je keyword suggesties geeft voor één app (daarna betaal je).
Wat verder helpt voor je research, als je je niet wil verlaten op één tool, is kijken naar vergelijkbare apps als de jouwe in de store. Welke keywords gebruiken zij? Verder kun je ook uitgaan van bepaalde woorden die jouw beoogde gebruiker zou intikken om je te vinden. Common sense brengt je vaak al heel ver.
Nog een tip: zet voor een nieuwe app, als je net start met ASO, in op de makkelijke (low ranking) keywords. Bouw na verloop van tijd uit naar zwaardere keywords, zodra je wat vindbaarheid-momentum te pakken hebt.
2. Zet je keywords (zo) in
Waar laat je ze vervolgens, die keywords? Hierzo:
- In de titel en subtitel. Simpel en de moeite waard, want het vergroot het bereik van je app meteen met ruim 10%. Let er wel op dat je titel en keyword URL-vriendelijk blijft. Geen gekke tekens dus. Doe dit één keer goed, liever dan telkens de titel veranderen om te zien wat beter werkt. In de App Store heb je hier 30 karakters voor, en 30 karakters in de subtitel. Google’s Play Store biedt je 50 karakters voor je titel in totaal.
- In de korte en lange omschrijving. Vooral de Play Store let hier op keywords, maar gebruik ze niet vaker dan 5 keer. Voor de korte omschrijving heb je hier 80 karakters, voor de lange 4000. In de eerste 250 karakters – voor de ‘lees verder’ link (minder dan 5% leest verder) – is het zaak om je gebruiker over te halen. De App Store daarentegen let niet op keywords, maar geeft je wel 170 karakter de ruimte om een catchy tekst te plaatsen als korte omschrijving, hier ook wel ‘promotietekst’ genaamd.
- In het keyword field, alleen in de App Store mee. Via deze keywords laat je Apple in 100 karakters weten welke gebruikers met hun zoekwensen jouw app moeten vinden. Als tegenhanger van het feit dat het niet op keywords zoekt in je omschrijving.
3. Vergroot aantal ratings en reviews
Het is een belangrijke booster gebleken binnen ASO, na onderzoek. Minstens zo belangrijk als je keywords. Hoe meer concurrentie er binnen jouw app-vijver is, hoe belangrijker deze factor zelfs is. Alleen heb je deze een stuk minder in de hand. Want je kunt vrienden en kennissen wel oproepen om te reviewen, maar dan is het wel zo’n beetje klaar. Toch?
Niet helemaal. Er zijn een paar zaken die helpen om ratings en reviews voor je app te verzamelen, op een organische manier. Eén regel geldt in elk geval altijd:
Ga er niet om bedelen.
Het werkt alleen maar irriterend voor je gebruiker, wanneer je telkens zo’n pop up krijgt met “geef ons een review, please”. Wil je niet. Irritatie levert namelijk geen vriendelijke reviews op. De gebruiker moet het uit eigen beweging plaatsen. Maar je mag hem natuurlijk wel een duwtje in de juiste richting geven. Wat werkt?
- Gewoon een goede app bouwen. Natuurlijk. Is een gebruiker overrompeld door hoe geweldig het is, dan zal hij uit eigen beweging gaan reviewen. Maar op dat idee komt (lang) niet iedereen, dus help je ze even herinneren.
- Met een incentive. Het is de meest flauwe en soms zelfs beetje oneerlijke optie, maar het werkt. Geef mij iets, krijg jij iets.
Of door er netjes om te vragen. Het blijkt het best te werken. Niet rechtstreeks om een review vragen, maar vragen wat de gebruiker van je app vindt. “Bevalt de app?” – “ja” / “nee”. Simple as that. Klikt de gebruiker “ja”, dan stel je de vraag om een rating. Klikt de gebruiker “nee”, dan vraag je de gebruiker om feedback (in een rating).
4. Vergroot het aantal downloads (conversie)
Het is het doel van ASO, maar het is ook een middel voor ASO: meer downloads. Ook weer een redelijk vicieuze cirkel hier. Toch kun je ook hier een goed begin maken, door de gebruiker de juiste richting in te sturen. Als volgt:
- Met je omschrijving. Door de eerste 250 karakters in de omschrijving van de app (boven de ‘lees meer’-link) optimaal te schrijven. Liever even een copywriter naar laten kijken dus, dan een developer last minute laten invullen.
- Met een goed icon design. Levert je tot 560% verbetering op, volgens gebruikersanalyse. De gebruiker overweegt bij het zoeken, klikken en downloaden namelijk razendsnel een paar zaken. Het icoontje van je app is er één van. Is het erg druk en rommelig, dan haakt hij af. Liever is het ontwerp clean, opvallend en schaalbaar:
- Met goede screenshots. Vooral de eerste 2 shots worden door potentiële app-downloaders goed bekeken, daarna haakt 60% af. Wat ze overtuigt zijn in elk geval geen technische of praktische pagina’s uit je app (denk login-scherm). Val meteen binnen met de meest duidelijke, veelzeggende en cruciale printscreens.
- Met een promovideo. Hoeft niet super gelikt. Als hij maar weergeeft hoe de app werkt voor de gebruiker. In maximaal 12 seconden, langer kijken app store struiners gemiddeld niet.
- Met maximaal 150 MB. De totale grootte van je app, voor de Apple App Store. Of 100 MB voor de Google Play Store. Waarom? Omdat dit de maximale grootte is die je kunt downloaden, zonder wifi-verbinding. Moeilijk? Nee, hoor. De beroemde spel-app Clash of Clans is bijvoorbeeld maar iets meer dan 85 MB.
5. Tweak je app-pagina regelmatig
Hier kunnen we “regelmatig” iets minder concreet definiëren. Wat van belang is voor app stores, is in elk geval dat de pagina duidelijk in ontwikkeling is en up to date wordt gehouden. Het toont dat je app met veel zorg levend wordt gehouden. Eens in de week even iets aanpassen om te zien of dat een groter effect heeft op het bereik van je app, is bijvoorbeeld een goed idee in de Play Store. Bij iOs kan dit helaas niet, en moet een tekstverandering altijd gekoppeld zijn aan een app update.
Klinkt allemaal als nogal wat werk? Dan heb je geluk. Want wij helpen je niet alleen je app bouwen (fase 1), maar helpen hem ook goed in de app store plaatsen (fase 2) volgens alle ASO regels. De juiste teksten, binnen het exacte aantal karakters en hulp met het kiezen van goede printscreens en zelfs icon design of een promo-video, als je wil.
Maar je mag het natuurlijk ook helemaal zelf doen, met hulp van bovenstaande regels. Als je het maar doet, en deze belangrijke stap in het lanceren van je app niet overslaat, om geen download meer te missen.