Onderhouden app - een must, geen lust
Je hebt een app en daar ben je trots op! En misschien is het wel je belangrijkste digitale dienst. Een waar je businessmodel direct van afhankelijk is. Of waar je medewerkers niet meer zonder kunnen. Dan is het, zoals bij bijvoorbeeld je auto, de normaalste zaak van de wereld om deze te onderhouden. Om ervoor te zorgen dat je app, zonder kuren en defecten, blijft functioneren zoals bedoeld. En iedereen happy blijft met je product.
Want
Je app is mega onderhevig aan externe factoren. Die de werkbaarheid van je app drastisch beïnvloeden als je deze niet onderhoudt, of structureel update.
De belangrijkste factoren zijn:
- De operating systems waarop je app draait. Zowel Apple en Google blijven hun OS (Operating System) continu ontwikkelen en brengen updates maar ook grotere nieuwe versies van hun besturingssysteem uit. En die updates hebben doorgaans altijd effect op functionaliteiten en plugins in je app, de interface en koppeling die je app maakt met hun diensten.
- Externe services. Denk aan databases, dashboards, API’s (koppeling met systemen van klanten, diensten voor bijvoorbeeld het verzenden van mail, data ophalen of opslaan, etc). De gemiddelde app bevindt zich in een technisch landschap met tal van andere systemen waarmee of waartegen gecommuniceerd wordt.
Dus
Zorg ervoor dat je je app structureel en het liefst preventief blijft onderhouden. Om gebreken bij de echte gebruikers van de app voor te zijn en opgelost te hebben voordat het grote publiek er de nadelen van ervaart.
- Je brengt liever de positieve boodschap dat een probleem opgelost is voordat het een écht probleem werd. Liever dat, dan je klantenservice die overstroomt met klachten die dán pas onderzocht, opgelost en verholpen worden. Dan kunnen er namelijk met gemak uren, tot dagen* overheen gaan voordat je app weer up-to-date is.
*Het kan al snel 24 tot 48 uur duren voordat je app door de reviews is bij zowel Apple als Google - en dus gepubliceerd wordt. En deze giga bedrijven maken geen persoonlijke uitzondering omdat jouw core functionaliteit eruit ligt. Gewoon wachten op je beurt...
Hoe
Door er elke X weken een reeks onderhouds-checks en werkzaamheden op los te laten. Wij hanteren periodes van 4 weken waarin we de app onder de loep nemen en de aandacht geven die het verdient.
Wij adviseren:
- Maak duidelijke afspraken met je app bouwer of leverancier over de manier én mate waarop je je app wil onderhouden. Denk na over de frequentie en grootte van het onderhoud. Maar heb het ook zeker over de risico’s, uitdagingen, het proces van onderhouden en welke service je wel of niet wenst.
- En zorg dat er voldoende tijd beschikbaarheid is voor het onderhoud. In de planning. Zodat je digitale partner er is op de momenten dat het nodig is. En er niemand anders aan jouw tijd komt voor het up-to-date houden van je app.
Daarom onderhoud je je app
- Zekerheid en kwaliteit. Onderhoud je app structureel en preventief, zo blijft deze zo stabiel als mogelijk;
- En worden grote problemen voorkomen;
- Maar ook onnodig grote werkzaamheden. Zou je je auto maar een keer per twee jaar naar de garage brengen? Dan moet er flink meer aan gesleuteld worden en is de rekening vaak hoger dan nodig;
- Je digitale product en data is veilig, stabiel en goed beheerd.
Heb je vragen over je onderhoudscontract, of wil je je app voorzien van een goed SLA (Service Level Agreement) neem dan contact met ons op via 0495 571 035 of info@ketjapp.nl en we helpen je graag verder.