Sales app 1004x485
  • Mobile app
  • sales

Waarom je niet meer zonder sales app kan anno 2020

Sales is meer dan een goed verhaal. Tóón je klant welk product of dienst perfect past. Met een sales app. Een onmisbare tool in tijden van supersnelle digitalisering en groeiende behoefte aan up to date duidelijkheid, inzicht en efficiëntie. De sales apps die we al ontwikkelden voor verschillenden bedrijven verdienden zichzelf binnen no time terug. Hoe en waarom dat werkt? Laten we in dit artikel zien.

Geschreven door:
  • Igor Delissen
Datum:
  • 19 november 2020

In dit artikel:

  1. Waarom een sales app onmisbaar is
  2. 5x hoe een app je verkoop boost
  3. Hoe de sales app werkt – in de praktijk

Waarom een sales app onmisbaar is 

Sales staat nooit stil. Je sales manager heeft chronisch tijd tekort, vliegt van de ene afspraak door naar de andere, wil zich goed voorbereiden en moet nadien ook nog de bezoekverslagen maken en acties uitzetten om het verkoopproces door te voeren. 

Je klant heeft al net zo weinig tijd. Op het moment dat je met hem of haar om tafel zit, is elke minuut die je krijgt waardevol. Een kleine window, waarin je meteen spot on moet communiceren, meedenken, inzicht geven en overtuigen van de beste keuze. Alles om het vertrouwen te geven in een snelle en goede aankoop. Waar het tenslotte om draait. 

Dus kun je eigenlijk niet meer aankomen met achterhaalde paperassen, onoverzichtelijke PDF’s, overvolle Excel-sheets en al dat extra werk om acties en evaluaties in ERP systemen te loggen en losse mails rond te sturen. 

En dan is er nog de uitdaging van het locatie-onafhankelijk verkopen. Je wil kunnen verkopen op kantoor, op de werkvloer of op afstand. In deze tijden van versnelde digitalisering en alternatieve communicatiebehoefte kun je er niet omheen. 

Een digitale verkoop app is daarom onmisbaar geworden om je sales team, buitendienst, accountmanagers en vertegenwoordigers te ondersteunen. Zo kunnen zij op pad gaan met een tablet in de hand – om jouw sales te boosten. 

Dit is hoe.

5x hoe een app je sales boost

1. Sales app = snel verkoopproces

Snelheid is cruciaal voor sales, of je het nu wil of niet. Je moet alles uit je tijd met een klant halen, en alles uit je werkdag. Je wil dus processen die rap, overzichtelijk en efficiënt verlopen. (Niet geheel toevallig 3 kerncomponenten van elke app, die elk proces in zo weinig mogelijk kliks giet. Procesoptimalisatie in z’n puurste vorm.)

Dus je wil een optimaal proces maken van het gehele salestraject. Van voorbereiding en klantgesprek tot nabewerking en (big) data analyse voor bedrijfsinzichten. 

Maar je wil ter plekke ook snel inzicht geven aan de klant, zodat die binnen een zo kort mogelijke tijd de beste mogelijke beslissing kan maken die past bij zijn behoefte. Een snelle en goede verkoop, waar alle partijen bij gebaat zijn.

Om dat allemaal voor elkaar te krijgen, wil je dus:

  • Snel klantinformatie ophalen, vanuit je CRM systeem – vóór het gesprek
  • Snel filteren op je producten, voor relevante verkoop – tijdens het gesprek
  • Snel een bezoekersverslag loggen, eventueel in je bestaande ERP systeem – na het gesprek
  • Snel acties inzetten voor jezelf of collega’s – na het gesprek
  • Snel inzicht in big data – bijvoorbeeld over succesproducten (voor inkoop prognoses) en sales prestaties (voor procesoptimalisatie of bonusuitkering).

Dat kan allemaal, met een goede sales app. 

2. Sales app = overzichtelijk

Kom je op een salesgesprek aan met een vuistdikke catalogus, of een klapper vol documenten, dan slaat de vermoeiing al bijna ter plekke toe. Zoveel keuzes, zoveel opties, zonder overzicht. Dat wordt een hele klus.

En zelfs als je al werkt met een dunne, dynamische tablet voor je sales, wil dat niet zeggen dat dat beter overzicht levert voor je klant. Vaak worden hier alsnog overvolle PDF’s, digitale catalogi of drukke websites getoond. Zonder overzicht. Zonder filter op alleen de relevante producten of diensten voor dat specifieke salesgesprek. 

Een goede sales app doet dat wel. Die maakt van je assortiment één overzichtelijk geheel, waar je heel simpel in kunt filteren, om alleen de meest relevante items aan je klant te tonen. Zo haal je alle overbodige ruis weg, en toon je alleen de best passende oplossing(en). 

In een nog betere sales app toon je zelfs die oplossingen op een rij, waarbij je in één overzicht ziet welke voor- en nadelen ze hebben. In een grafiek bijvoorbeeld, of een vergelijkingstabel zoals je die wel eens in webshops ziet. 

Grodan image 2

Dit is de bewijslast die je klant nodig heeft om overtuigd te raken van je product of dienst. En hoe beter het aanbod bij hem past, hoe groter het vertrouwen van de klant is in jou als verkoper, en in het product. Zodat hij niet alleen jouw verhaal hoeft te geloven, maar met eigen ogen kan zien wat het best werkt. Daar kan geen verkooppraatje tegenop. Done deal!

3. Sales app = foutloos gekoppeld

Een goede sales app werkt niet in z’n eentje. Aan alle kanten wordt hij ondersteund en aangestuurd: 

  • Hij haalt informatie op uit je CRM systeem, voor klantgegevens.
  • Hij is gekoppeld met je ERP systeem, voor acties en verslagen.
  • Zo nodig is hij ook nog gekoppeld aan andere interne systemen – voor mail, intranet of een inkoopsysteem bijvoorbeeld.
  • En hij wordt aangestuurd door de sales of accountmanager, het grote brein achter de operatie.

Zo heb je altijd alle informatie bij de hand (zonder klappers, mappen en zoekwerk), is de informatie en het assortiment altijd up to date en volledig, en kan je sales team optimaal functioneren. Bovendien reduceer je de kans op fouten enorm. 

Met een digitale tool die de eigen handelingen, communicatie ervaring en kundigheid van je mensen ondersteunt en versterkt (niet vervangt). 

Een goede sales manager kan tegenwoordig dus niet zonder sales app, maar de sales app kan ook niet zonder sales manager. De koppeling is de kracht. Ondersteunen ze elkaar op de juiste manier, dan heb je een geoliede verkoopmachine gecreëerd. 

4. Sales app = digitale innovatie 

Over tegenwoordig gesproken… Een sales app heeft nog een laatste belangrijk voordeel: je bent volledig locatie onafhankelijk, want een goede app werkt overal. Onafhankelijk van locatie of internetverbinding kun je instellen dat hij zijn werk blijft doen. Zodra je weer verbonden bent, kan hij synchroniseren en online taken uitvoeren. 

Handig wanneer je je klant op locatie spreekt, in een fabriekshal of op afgelegen landbouwgrond bijvoorbeeld. Je app blijft werken, terwijl je niet meer in je hand hebt dan één mobiel device. 

Of nog actueler: je spreekt je klant niet op locatie, maar juist op afstand. Ook dan voer je met de app gemakkelijk je salesgesprek, bijvoorbeeld door je scherm te delen. 

Waar je ook bent, heb je dus alle ruimte voor focus op je klant, zijn behoefte en de oplossing die jij daarvoor selecteert. Met je sales app. 

Hoe de sales app werkt – in de praktijk

Voor Grodan 

Voor wie? Voor Grodan. Éen van de grootste leveranciers ter wereld van teelt oplossingen in de tuinbouw, onderdeel van Rockwool Group. Met een onmetelijk breed assortiment, zodat er voor elke klant wel een specialistische oplossing tussen zit. Maar wélk product dan het best past, bleef altijd lastig om helder over te brengen in een salesgesprek. 

Al hun producten, oplossingen en vergelijkingen stonden in een klikbare PDF. Best handig, en beter dan een papieren catalogus, maar nog niet ideaal. Niet gebruiksvriendelijk, noch overzichtelijk. Want de collectie was lastig aan te passen per klant – terwijl ze een enorm grote range aan verschillende type klanten hebben, van grote Nederlandse zadenproducent tot een tomatenboer in Spanje – en wijzigingen aanbrengen in een document was gewoonweg niet te doen. 

Dus klopten ze bij ons aan. Bij Ketjapp, die de samenwerking inschakelde met zusterbedrijf Exitable. Samen kwamen we tot de oplossing van een innovatieve sales app. De Grodan Progressive Web App. Een hybride oplossing tussen mobiele app en website. Die werkt op elk device in de browser, van smartphone tot PC, terwijl hij even overzichtelijk en gebruiksvriendelijk blijft als een ‘gewone’ app.

In het eindresultaat is vooral gelet op een heldere vergelijkingstool, zodat hun kernproduct – voedingsbodem van steenwol – in al z’n variaties gefilterd kan worden tot dé ideale variant per klant. Met verschillende logins voor verschillende rollen in verschillende regio’s wereldwijd. Zodat degene die de app in handen heeft altijd met de juiste variant werkt, op maat voor zijn situatie. 

Voor Durlinger Shoetime Groep

Offline schoenwinkelketen van Durlinger, Shoetime en Tamaris (DSG) zoekt online oplossingen om sales te ondersteunen. Wij ontwikkelden een app om verzoekjes van klanten in de winkel direct in te willigen via een bedrijfsbreed zoeksysteem. In alle filialen en magazijnen kan met een paar kliks gezocht worden naar hét paar schoenen dat de klant zoekt, om meteen via de app te bestellen en laten thuisbezorgen. 

Een perfect voorbeeld van een sales app die doet wat hij moet doen. Van een breed en divers assortiment een overzichtelijke selectie maken om de klant zo snel en goed mogelijk te helpen. 

Voor Weir

Weir minerals levert technische oplossingen om delving van ertsen en mineralen mogelijk te maken. Wij ontwikkelden hun sales tool, met informatie van hun wereldwijde projecten en productassortiment. Zoeken, filteren en de relevante resultaten exporteren als PDF om direct naar de klant te mailen. In een paar kliks. 

Voor Vasco

Vasco is marktleider in onder andere high end radiatoren. Voor hen ontwikkelden we een AR app om hun klant te tonen hoe zo’n radiator echt staat, in hun eigen huis. Een beetje zoals de IKEA AR app, die veel mensen kennen. Dat is dus een mooie salestool naar de eindklant toe, maar ook voor Vasco dealers. Die kunnen nu namelijk alle Vasco producten, in alle kleuren, direct op de muur laten zien - zonder ze fysiek in huis te hoeven hebben. Zo kan het dus ook. 

Kun jij ook wel een sales boost gebruiken?

Geïnspireerd door de voordelen van een sales app, en de voorbeelden uit de praktijk? Of had je al concrete ideeën om jullie sales(team) te boosten met een app? Of om vertegenwoordigers, accountmanagers en buitendienst te voorzien van digitale ondersteuning? Voor B2B, B2C, beurzen of events. Van industrie tot e-commerce. 

We horen er graag alles over en denken met je mee over de mogelijkheden en beste oplossingen voor jullie branche en team. Op maat. Met koffie.