Image

De app die het varkentje wel wast voor Topigs Norsvin

Topigs Norsvin is een van ‘s werelds meest innovatieve varkensfokkerij organisaties. Met onderzoek en state-of-the art technieken versnelt dit bijzondere bedrijf de genetische vooruitgang van fok- en vleesvarkens jaar na jaar. Die innovaties wilden ze ook op een innovatieve manier naar hun klanten overbrengen - met een app.

Klant:
  • Topigs Norsvin
Ilker en rick

Topigs Norsvin fokt en verkoopt varkens, die de hoogste duurzaamheid en efficiëntie bieden aan partners en klanten. Maar deze varkens hebben ook eersteklas zorg nodig. Zeer belangrijke informatie, die je helpt het beste voor dit dier te zorgen op de meest verantwoorde manier, van embryo tot volwassen zeug. Informatie die makkelijk toegankelijk moet zijn en je, als klant, altijd bij de hand wil hebben. Perfect om in een app te vangen. 

De vraag van Topigs Norsvin 

Het is een vraag die we regelmatig krijgen. Een handboek of handleiding waar exact in staat gedocumenteerd hoe een klant of gebruiker om moet gaan met een product, machine of werkmethode. Maar die handleidingen zijn vaak nog van papier, moeilijk te navigeren en snel verouderd. Digitaliseren is dan de oplossing.

Dit was ook het geval bij Topigs Norsvin. Zij hebben belangrijke specificaties en benodigdheden die ze met hun klanten willen delen. Hierin staat perfect omschreven hoe dit varken het beste opgevoed kan worden. Topigs Norsvin bood die informatie nu aan in de vorm van een PDF handboek. Een statisch, lastig raad te plegen document - al helemaal als je op stal staat tussen je biggen.  

Topigsnorsvin case image 2

De app doelen

Een mooie uitdaging voor ons - maar voor we begonnen met ontwikkelen, gingen we eerst samen onze discovery sessie in. In deze sessie kregen we grip op de doelen die we wilden behalen met ons digitale handboek: 

Primair doel: dichter bij de klant komen te staan, zodat Topigs Norsvin precies weet waar hun service nog verder verbeterd kan worden.

Secundaire doelen: 'Image building' en uitstralen dat we gemakkelijk kennis delen. Productkennis bij klanten verhogen en zo druk bij klantenservice verlagen. Uniformer kennis wereldwijd verspreiden. 

1631204226474

“Door de creativiteit van Ketjapp en de kennis en kunde van het team hebben we voor onze gebruikers een mooie tool kunnen lanceren. Nu op naar de volgende sprint, waarin we nog meer verbeteringen en gebruikerservaringen kunnen toevoegen om de app zo nog beter te maken!”

Annabel Jansen - Head of Marketing Communications / Topigs Norsvin

Het resultaat: een mobiele app 

Aansluitend bij deze doelen ontwikkelden we een mobiele app, voor zowel iOS als Android. Ontworpen en afgestemd op de klanten van Topigs Norsvin. Met de volgende informatie en functionaliteiten, gebruiksvriendelijk geordend:

  • Duidelijke splitsing in doelgroep situaties: ben je verantwoordelijk voor de opfok of voor het hele proces?
  • Heldere hiërarchie in processen om snel tot het antwoord van je vraag te komen.
  • En natuurlijk een zoekfunctie om direct door de kennisbank te zoeken.
  • Adviezen, tips en feitelijke informatie per categorie, eenvoudig gerangschikt voor snel lezen en scannen.
  • Een duidelijk to-do plan met acties die je kunt of moet ondernemen.
  • Mogelijkheid om push-notificaties in te stellen.
  • Interactief gedeelte om zelf notities te maken en te delen met het supportteam van Topigs Norsvin.

Zo is de app niet alleen een interactieve handleiding die de gebruiker optimaal bedient, maar ook handig voor je eigen administratie. Want je weet nu precies waar je was, welke bijzonderheden er waren - en die info kan ook ingevoerd worden door een collega. Deze notities zijn zelfs aan te vullen met foto’s of uitgebreide beschrijvingen.

Voor de klant van Topigs Norsvin dus ontzettend handig voor overzicht en goed support, maar voor Topigs Norsvin zelf ook heel waardevol. Want dit geeft Topigs Norsvin natuurlijk ontzettend veel inzicht in de toepassing en vragen van hun klanten - waarmee ze hun services verder kunnen verbeteren.  

Tn phone screens

Onze oplossing

Naast een gebruiksvriendelijke, technisch sterke app, hielpen we Topigs Norsvin ook strategisch en organisatorisch.

Het concept naar succes 

De eerste stap was draagvlak creëren, zowel bij de eindklant als intern. Dus adviseerden wij te starten met een concept design. Een snelle visualisatie die een goed gevoel geeft van een daadwerkelijke app. Onze designer ging aan de slag en overtuigde met zijn werk de directie en testgroep meteen.

Discovery

Nu dat de “go” gegeven was, konden we starten met onze strategische basis. In onze discovery deden we onderzoek naar de doelen, de doelgroep en de scope. Hierna wist iedereen precies wat de eerste versie van de app ging zijn en welke planning en budgetten dit met zich meedroeg.  

Ontwikkeling 

Onze designer kon het ontwerp nu echt maken en onze developers gingen aan de slag om de best mogelijke app te ontwikkelen. Van design, naar prototype, naar user tests naar app development, naar… 

Soft launch

Onder een aantal klanten die het echt konden testen. Na goede resultaten en wat kleine optimalisaties, was de app klaar voor de grote lancering - en konden we nog meer mensen met een nog betere app bedienen.  

Resultaten

Het resultaat

Een hele blije Topigs Norsvin, en op hun beurt weer hele blije eindgebruikers. Of, in concrete resultaten:  

  • 710 downloads verdeeld over iOS en Android (in de eerste drie weken) 
  • In 50+ landen, waaronder Argentinië, Mexico en Nederland
  • Interactie en heel veel waardevolle informatie voor Topigs Norsvin
  • Het ideale middel om hun zeug succesvol in te zetten voor eindklanten

En zoals elke goede app beaamt, zijn we er nog niet. Ideeën van Topigs Norsvin én van de eindgebruikers combineren we om de app verder door te ontwikkelen. Op naar slimme optimalisaties, gebaseerd op echt gebruik, en een nog betere service 

Benieuwd of die slim uitgestippelde weg werkt voor jullie? Wij hebben de kennis en koffie in huis. Schroom niet, contact ons.

Igor Delissen
project- en teamleider Ketjapp