Een succesvolle overname van de Rd4 Milieu App
Stel je voor: je hebt veel tijd, energie en budget gestoken in een app om je klanten persoonlijk van dienst te zijn. En stel je voor: vervolgens werkt die app niet goed. Dat is frustrerend. Niet alleen voor jou, maar ook voor je klanten. En een relatie gebouwd op teleurstelling en slechte app reviews is zo'n beetje het tegenovergestelde van wat je voor ogen had. Wat dan? Rd4 zat in deze situatie en dacht: wij vragen Ketjapp om hulp. Met succes!
Rd4 Reinigingsdiensten verzorgt de inzameling en verwerking van afvalstromen voor tal van gemeenten in Zuid-Limburg. Niet alleen voor de huis-aan-huis inzameling van afval en grondstoffen bij meer dan 140.000 huishoudens en 3.500 bedrijven, maar ook door milieuparken te beheren, straatreiniging te verzorgen en kringlopen te runnen. Rd4 heeft dus tal van doelgroepen: bedrijven, gemeenten, maar natuurlijk ook burgers.
Voor die laatste doelgroep heeft Rd4 een app laten ontwikkelen: de Milieu App. Met deze app hebben burgers eenvoudig alle relevante informatie bij de hand: de afvalkalender, een scheidingswijzer, info van milieuparken, locaties van straatcontainers en actuele informatie. Maar via de app kun je ook een digitale milieupas instellen (altijd op zak) en je eigen afval-alarm instellen (nooit meer in je badjas met je doos oud papier over straat rennen).
Klinkt niet slecht, toch? Maar dan moet ‘ie wel werken. En dat was niet echt het geval. Met veel negatieve reviews in de app store en frustratie bij Rd4 tot gevolg.
Wat Rd4 Reinigingsdiensten wilde
Voornamelijk: gewoon een goed werkende app en een betrouwbare partner. En dan zijn ze bij ons aan het juiste adres. Dus vroeg Rd4 of wij hun Milieu App over konden nemen. Het beheer zou dan in onze handen komen.
“Als je merkt dat technische problemen niet adequaat worden opgelost en proactief worden opgepakt dan moet je keuzes maken. Onze app is onze belangrijkste communicatietool. Die moet gewoon functioneren. Ketjapp beschikt over jonge professionals die het als een sport beschouwen om problemen op te lossen. De overstap naar Ketjapp verliep vlekkeloos, ook omdat de vorige ontwikkelaar goed heeft meegewerkt aan de overname.”
Vico Kok / Hoofd Marketing en Communicatie en Strategisch Adviseur bij Reinigingsdiensten Rd4
We wisten dat de app door een andere partij gebouwd was en achterliep op onderhoud. We moesten dus niet alleen bepalen of de gebruikte techniek ons eigen was, we wisten ook dat bij het overnemen een flinke onderhoudsslag nodig was.
Dus voor we ja of nee konden zeggen, hebben we eerst onderzoek gedaan naar de app en hoe deze zich verhield met het complete digitale landschap van Rd4. Want de juiste koppelingen waren essentieel voor het werken van de app.
Onze conclusie? Het zou een flinke klus worden, maar we konden de Milieu App wel degelijk overnemen. Rd4 blij, en wij een mooie uitdaging.
Zo fixten we het
In de onderzoeksfase kijken we niet alleen hoe het systeem in elkaar steekt, maar ook waar het aan schort. Waarom werken bepaalde zaken niet zoals bedoeld en wat is er nodig om dit op te lossen? Daar kwamen een groot aantal concrete verbeteringen uit. En die moesten we fixen.
Maar dat doen we transparant, zodat Rd4 ook precies weet waar ze aan toe zijn. Dus zorgden we dat onze lijst met op te lossen problemen functioneel gespecificeerd werden en rolden we het in een project uit. Duidelijk omkaderd, pragmatisch van aanpak, met helder inzicht in kosten én planning.
Ook stelden we bij de overname een heldere SLA op. Een Service Level Agreement, waarin we structureel onderhoud al vooraf ondervangen, zodat de app blijft functioneren als bedoeld en de oude situatie nooit meer zou optreden.
Rd4 was verrast over onze doelgerichte aanpak en het gemak waarop we het onderhoud voltooiden. Binnen no time stond een nieuwe versie van de app online, die wél werkt zoals beoogd. Zonder fouten, zonder gebruiksonvriendelijke situaties.
Voor Rd4 een nieuwe ervaring - maar voor de grote groep van ruim 100.000 gebruikers van de app ook. De reviews werden in één klap stukken positiever. En hoewel we daar nog een lange weg te gaan hebben, zit de verbetering er al duidelijk in sinds onze update in december 2020.
Technische kennis
Een van de grootste fixes die we doorvoerden, was het gefaseerd versturen van de push notificaties. Door het grote aantal gebruikers werden de servers bij Rd4 overbelast als er een melding naar iedereen uitging en burgers massaal de app openden. De boel crashte dan ook massaal - resulterend in geïrriteerde appgebruikers. Nu versturen we batches zodat de druk op de server niet te hoog wordt.
Daarnaast hebben we niet alleen de app overgenomen, maar ook alle backend systemen die daarbij hoorden, die vooral gemaakt zijn in ASP.NET. Om hier goed grip op te krijgen, zijn we alle systemen gaan inventariseren. Door deze geïsoleerd lokaal te draaien krijg je een goed beeld van de verhoudingen en de afhankelijkheden. Inzicht die tot op dat moment ontbrak.
“De Milieu App stabiel draaiend krijgen was vooral een kwestie van bugfixing. Als technisch architect zag ik dit project eigenlijk als een grote, leuke puzzel. Ik kon objectief kijken naar een implementatie en daarvan leren, over oordelen en verbeteren.”
Rick Clephas / Lead app developer bij Ketjapp
Onze werkwijze
Bij Ketjapp werken we samen met onze opdrachtgevers in een team. Zo ook met Rd4. Rd4 kreeg de nadrukkelijke rol van Product Owner. Twee leden van het ICT team en de marketing en communicatie manager namen samen deze rol op zich. Via de ICT’ers kregen we goed inzicht en heldere go aheads voor de techniek, terwijl marketing de belangen van de burger vertegenwoordigde.
Wat wij deden? Igor was de projectmanager en zorgde dat alle afspraken binnen de gezette kaders nagekomen werden. En natuurlijk de helden van dit verhaal: onze app developers. Rick in de lead als technisch architect en developer, ondersteund door Ilker.
Op zich geen groot team, maar wel daadkrachtig, beslissingsbevoegd en succesvol.
Het resultaat
We zeiden het al: het resultaat sprak voor zich. Een nieuwe release, zónder fouten, mét direct betere reviews tot gevolg. En een hele blije klant, die voor het eerst in lange tijd weer met een goed gevoel naar hun app kon kijken.
Zo’n goed gevoel zelfs, dat ze ons meteen inschakelden voor meer werk. Zoals het bouwen van een digitaal dashboard waarin Rd4 zelf rapportages van hun app online kan inzien, maar ook het onderhoud van een van hun websites. En uiteindelijk gaan we samen met Rd4 ontdekken waar een nieuwe app aan moet voldoen. Dat wordt een verfrissende technische ontdekking waarmee we Rd4 hopen te gaan verrassen.
Herken jij je in dit verhaal? Heb je een app, maar werkt die niet optimaal? Of wil je een app, maar weet je niet waar je moet beginnen? Dan helpen wij je graag. Met advies, onderzoek en een pragmatische en efficiënte aanpak. Ook voor het overnemen en verbeteren van een bestaande app.
Of twijfel je over de kwaliteit van je app? Laat ‘m dan eens door ons checken!
Benieuwd of die slim uitgestippelde weg werkt voor jullie? Wij hebben de kennis en koffie in huis. Schroom niet, contact ons.