Gigit case
  • Startup
  • Commerciële app

Gigit your live music app

Oké, als we ergens trots op zijn in de Ketjapp historie... Dan is het deze app het levenslicht laten zien: Gigit. Your live music app. Een wereldwijd platform voor live muziek met miljoenen gebruikers worden, is hun missie. Een super speciale start-up app, opgebouwd from scratch naar 2500+ gebruikers, is ons verhaal.

Klant:
  • Gigit
Gigit case image 1 1

De super speciale start-up app

We mogen Gigit gerust een “super speciale start-up app” noemen. De oorsprong van de app is al een bijzonder verhaal... Twee kerels in Noord-Limburg en twee kerels in Midden-Limburg hebben een idee. Los van elkaar. Een live music app, waarbij muziekliefhebbers hun concerten kunnen loggen, reviewen en delen. Het ene duo noemt het Gigsy, het ander Gigit. (Gig-it, ‘gig’ = live muziekoptreden.) 

Ketjapp komt terecht bij het duo in Horst en keert enthousiast terug naar het hoofdkwartier. “Moet je horen over deze super vette start-up app!” – Waarop collega Maikel’s oren klapperen en wenkbrauwen fronsen. Hij en andere collega Gijs zetten op dat moment bijna exact hetzelfde concept op poten. Gigit, noemen ze het. 

De duo’s treffen elkaar, het concept matcht, zij matchen, en een gezamenlijk Gigit is geboren. – Maar Gigit leeft op dit punt nog altijd slechts in het hoofd van dit team van vier. 

Waar begin je met het tot leven wekken van een abstract idee naar een werkende app, met minimaal budget (want: start-up)? 

Vooraan.

Vooraan beginnen from scratch

Minimaal startbudget betekent automatisch; zo klein mogelijk beginnen. Met een minimale basis app. Een echt Minimum Viable Product (MVP), als Proof of Concept. Een aanpak waarbij meteen een duidelijke focus op het kruispunt van mogelijkheid en prioriteit ligt – wat kan en wat moet – als extreem afgekaderde eerste fase. En maar goed ook.

“De app was nooit zo mooi en goed werkend geworden, als we in één keer €100.000 besteed hadden. Door een klein budget zijn we genoodzaakt om een echt Proof of Concept neer te zetten. Een bewijslast voor wat werkt. Op die basis kunnen we de app daarna alleen nog maar mooier, beter en slimmer maken.”

Igor / Ketjapp Gigit projectleider

Vooraan beginnen betekent dus: een minimale eerste versie van de app ontwikkelen als Proof of Concept. Als bewijslast, letterlijk:

  • voor de app ontwikkelaar (“goed, zo moeten we verder”),
  • voor de product owner (“yes, ons idee werkt”)
  • én voor mogelijke start-up investeerders (“hey, dit ziet er interessant uit”).

Het laatste punt zeker zo belangrijk als de eerste twee, want investering betekent groeiend budget. En groeiend budget betekent een groeiende app, groeiend succes, en daarmee weer groeiend budget. Het sneeuwbaleffect, in werking; allemaal door die minimalistische eerste versie van de app.

Gigit case image 2

Van 0 naar 2.0 (en 10.000 gigs!)

Begin 2019 begint de bal te rollen, begin 2020 lanceren we de nieuwste 2.0 versie van Gigit, met internationaal succes en keihard behaalde doelen. Hoe? Door binnen een jaar onze 3 fases van het agile app ontwikkelen te doorlopen.

  • Start met de minimale eerste versie, op basis van het eerste minimale budget, als Proof of Concept, gericht op de belangrijkste doelen: een goed idee concreet maken, en zo snel mogelijk zo veel mogelijk ‘gigs’ (concert-logs) verzamelen.
  • Enter testgroep, voor inzicht in de app’s plussen en kansen in de doorontwikkeling.
  • De app (door Ketjapp), het design (door Studio Moan) en de content (door Sociaal Kapitaal) wordt doorontwikkeld en groeit; het budget groeit.
  • Enter Exitable, voor het vertalen van doelen naar concreet digital UX design & development oplossingen.
  • De 2.0 versie wordt gelanceerd – met o.a. een nieuwe flow voor meer gigs (Exitable digital design), een eigen database (Exitable digital development) én de langverwachte Android app versie (Ketjapp app development).
  • ...Terwijl er ondertussen gestaag wordt doorgewerkt aan een steeds betere versie van de Gigit app, op dezelfde stevige basis: budget, doelen, inzichten & oplossingen.

Het resultaat?

Internationaal succes. De Gigit app is nu bekend in de hele muziekscene; van een wekelijks Gigit item op Kink radio tot een Gigit podcast met Giel Beelen, een lifetime partnership met o.a. Paradiso en een aanstaande samenwerking met Studio Brussel. 

En de keihard behaalde doelen. Niet te vergeten. We love cijfers; data. Dus eh, wat dacht je van ruim 10.000 gigs op de teller? En 2.500 gebruikers? 

En dan staan we nog maar aan het begin van de ontwikkeling van deze startup app. Pas een jaar is er verstreken, en als dat jaar representatief mag zijn voor de toekomst… Berg je dan maar, want Gigit is starting up & on the rise!

#trots

Gigit case image 3
Meer dan 5.000 app downloads
100.000 mensen bereikt via advertisement
11.000 gigs and counting

Benieuwd of die slim uitgestippelde weg werkt voor jullie? Wij hebben de kennis en koffie in huis. Schroom niet, contact ons.

Igor Delissen
project- en teamleider Ketjapp