Data driven werken “werkt simpel!”

met 1 app

Maikel Janssen 27 september 2018 Analytics, Procesoptimalisatie
Het gonst in de zakenwereld al jaren over “big data”, “business analytics”, “business intelligence” en “data driven”. Klinkt allemaal erg goed en innovatief – en dat ís het ook: productiviteit en profit stijgen er bewezen mee – maar ook een beetje cryptisch. Want hoe werkt dat, slim en data gedreven werken? Stiekem heel simpel, zonder complexe programma’s, chaotische Excel sheets en een dure data manager!

 

“Data driven” en “simpel” gaan in je hoofd waarschijnlijk niet zo gauw samen...

  • Je hoort je IT-collega er wel eens over spreken, of de afdeling Marketing die al met “data driven marketing” werkt. Iets met “analytics”.
  • Of je weet er al het één en ander van, werken op basis van data, en hebt besloten bepaalde processen en resultaten vast te leggen in Excel sheets. Net als je collega’s, die je hebt aangespoord om hun salesresultaten of projectregistratie in zulke sheets vast te leggen.
  • Misschien heb je ooit geneigd naar business- en procesoptimalisatie, en weet je dat het een hoop te maken heeft met data en de digitale analyse daarvan, maar is het er eigenlijk nooit van gekomen.

Maar het klinkt in alle gevallen nogal gecompliceerd: datagedreven werken met “big data” en de boel analyseren voor optimale “business analytics”, wat je een heleboel “business intelligence” oplevert. Niet jouw specialisatie, en bovendien heb je genoeg andere dingen te doen dan je daarin verdiepen - laat staan ermee aan de slag gaan.

Logisch.

Maar de term doet het slechts lijken alsof alleen een IT-nerd (excusez le mot) of gediplomeerd data-analist er raad mee weet. Maar slim data driven werken ís helemaal niet zo lastig - zodra je eenmaal weet:

  1. wat het precies ís,
  2. wat het oplevert,
  3. en hoe je die grootschalige verzameling en complexe analyse van je (big) data heel simpel kunt overlaten aan… Een app!

Even één voor één:

Wat is data driven werken (niet)?

Data driven definitie:

Data gedreven – “data driven” – werken is je werkprocessen (en daarmee je organisatie) optimaliseren door grote bundels verzamelde data – “big data” – uit te lezen en analyseren – “business analytics” – met als resultaat bepaalde conclusies – “business intelligence” – die je helpen:

  • impact meten,
  • kansen inschatten,
  • slimmer en efficiënter werken,
  • gefundeerde bedrijfsbeslissingen maken
  • en misschien zelfs toekomstvoorspellingen doen, om keuzes en acties op te baseren.

Data driven werken is dus:

Slimmer werken en ondernemen – in plaats van omslachtig, foutgevoelig en tijdrovend – door procesoptimalisatie en daarmee slimmer werken in je organisatie, door op feiten gebaseerde betere besluiten te nemen – in plaats van op instincten en aannames – op basis van (big) data.

En dat is dus niet...

Data driven werken is dus niet rapporten maken of Excel sheets invullen. Dat is slechts data verzamelen – wat er helaas vaak erg complex, foutgevoelig en inefficiënt aan toe gaat, met Excel sheets. Met die data werken is de volgende stap pas – door de data te analyseren, conclusies te trekken en de daaruit voortvloeiende beslissingen en optimaliseringen in je werkprocessen door te voeren.

  • “Reports and dashboards; if they are unread, ignored, and don’t change the business, they haven’t driven anything."

Wat levert dat(a) op? Winst.

Werkprocessen optimaliseren is dus uiteindelijk waar datagedreven werken goed voor is. Wat je dat dan oplevert? Gegarandeerd hogere productiviteit – door geoptimaliseerde werkprocessen – en daaruit voortvloeiend: hogere winst.

6% hogere winst, om precies te zijn – door “significant betere beslissingen”.

Uiteraard geen bewering gebaseerd op instinct en aannames, maar op cijfers en feiten:

  • “Organisaties die data gedreven besluiten nemen en werken, vertonen 4% hogere productiviteit en 6% hogere winst”
    • studie van het MIT Center for Digital Business.
  • “Bij bijzonder data gedreven organisaties is het 3 keer zo waarschijnlijk dat ze significant betere beslissingen maken. Toch baseert 62% van de managers zich nog altijd meer op hun ervaring dan op data in hun werk.”

En gebaseerd op de pro’s, die er alles van weten door praktijkervaring:

  • “Proefondervindelijke data verslaat al het andere; ‘best practices’, kerels met chique opleidingen en functietitels.”
    • Andrew Chen, Sillicon Valley startup investeerder (die onder andere Uber naar succes leidde).
  • “Je kunt ofwel profiteren van data, of je kunt het negeren en achterblijven.”
    • – Fred Shilmover, oprichter en CEO van InsightSquared.

Dit wil ik. En nu?

Je wil “profiteren van data” in plaats van “achterblijven”, zoals de praktijk-pro’s aanraden. Logisch. 6% winst en betere productiviteit en beslissingen laat je natuurlijk niet zomaar liggen.

Daarom is het nu zaak om aan de slag te gaan met (big) data. Bedenk maar eens waar dat zou kunnen in jouw bedrijf of op jouw afdeling. Misschien zelfs binnen jouw team. – Neem het werkproces van je salesteam bijvoorbeeld. Zit je daar bovenop de data? Daar zou je moeten zitten, in elk geval! Het is één van de meest logische processen om (de analyse van) big data op los te laten.

Analyseer je sales (of marketing)

Je salesmensen gaan erop uit en komen terug met opdrachten, of op z’n minst met vooruitgang in het proces. Die wil je vastleggen. Waarschijnlijk doe je dat zelfs al, misschien in een Excel sheet. Hoe dan ook, je bent al begonnen met data verzamelen. Heel goed.

Maar daar stopt het (juist) niet. De magie van big data begint daarna pas! Bij het analyseren. En eigenlijk dáárna pas; bij het procesoptimaliseren, waarmee je meer waarde creëert.

Dit, weet je nog:

Lijkt nogal wat werk? Is simpel.

Of je het nu toepast op je sales cijfers, of aan data driven marketing gaat doen (is je geraden) – het werkt altijd in dezelfde 3 eenvoudige stappen.

Lees hier verder welke 3 stappen dat zijn: hoe je je big data niet alleen verzamelt, maar vooral ook analyseert en daarna uiteraard ook inzet – voor die betere beslissingen, optimalere processen en daarmee hogere productiviteit. O, en winst.