Alles over Augmented Reality (voor je business!)

Alle kansen op een rij. Mis ze niet.

Igor Delissen 06 december 2019 Mobile apps
Augmented Reality (AR) verre toekomstmuziek? Nope. AR is hier, als dé nieuwe klantbeleving. Mis de boot niet, sinds hij aankwam met onder andere de bekende IKEA AR app en de Albert Heijn AR spaaractie. Ontdek hoe zij innovatief klanten binnenhalen en binden met hun Augmented Reality app, en hoe dat voor jouw branche werkt. – Dit is de toekomst. Mis hem niet.

 

Om te begrijpen hoe je AR toepast om tot de successen te komen die IKEA en AH er mee boekten, moet je eerst een paar dingen weten over Augmented Reality. De belangrijkste zaken, op een rij, in deze complete 101 AR crash course. 

  1. Wat is Augmented Reality?
  2. Waarom Augmented Reality voor business?
  3. De beste Augmented Reality voorbeelden.
  4. Alles over een Augmented Reality app bouwen: de kosten, de ontwikkeling en onze AR development in Limburg.

1. Wat is Augmented Reality?

AR staat voor Augmented Reality. Letterlijk “toegevoegde realiteit”. Dat is wat een AR app doet. Een digitaal laagje over de wereld om je heen leggen. Zo krijg je extra informatie over wat je ziet of zie je een object dat er eigenlijk niet is, zoals een virtueel meubel in je eigen woonkamer of een pokémon in het wild. 
 
 

Verschil AR en VR

Augmented Reality (AR) is dus iets anders dan Virtual Reality (VR). Dat is letterlijk een “virtuele realiteit”. Je duikt compleet in een virtuele wereld, die je helemaal omsluit. Je ziet de echte wereld niet meer. Daarom werkt VR met z’n futuristische bril – de echte wereld verdwijnt visueel – en werkt AR gewoonweg met een app.
 
 

Hoe AR werkt – met een app

Augmented Reality werkt met een app. Via het scherm van je device – van smartphone tot tablet – zie je die “toegevoegde realiteit” tevoorschijn komen. Daar zit die extra digitale laag die je over de echte wereld om je heen kunt plakken. Dat werkt via de camerafunctie van je digitale device. Je richt de camera op de wereld om je heen, op een muur bijvoorbeeld, en de Augmented Reality app laat je zien wat er op die muur zou kunnen zitten. Een design radiator bijvoorbeeld, om te zien welk model het best past in je interieur. Of een tv die je wil bestellen bij Coolblue, om te zien of hij op je muur past.  
 
 

Van pokémons naar business kans

Zo zie je maar dat AR al een lange weg heeft afgelegd van Pokémons vangen – waar AR voor het eerst echt bekend mee werd – naar gouden business kansen. Want waarom maakt Coolblue een AR app om mensen te laten zien hoe een tv op hun muur past? En waarom kwam IKEA met de app die meubels rechtstreeks in je woonkamer toon? Waarom startte Albert Heijn de spaaractie met dino’s die via AR tot leven kwamen? En waarom gaan Lego, Wehkamp, Apple, Flexa, ZARA, Coca Cola, Facebook, Adidas en Toyota mee in AR? 
 
Omdat de kansen van Augmented Reality al lang ver voorbij zijn aan tieners die achter Pokémons in het wild aan rennen. AR is een business kans, voor elke branche. De grote merken zagen het en grepen hem al. Nu sijpelt het door naar de rest van de organisaties, instellingen en bedrijven – van commercieel tot overheid. Een olievlek die niet meer te missen is. En waar je zonder twijfel met twee voeten in moet stappen. 
 

2. Waarom AR voor business?

AR heeft de toekomst – van elke grote branche. Waarom? 3 redenen. AR creëert beleving van je product, merk, dienst, informatie, instructie of uitleg. Met AR leg je rechtstreekse verbinding met je klant of collega, goed voor merkbeleving, klantenservice of aansturing bijvoorbeeld. Bovendien betekent AR innovatie van bedrijfsprocessen, en van marketing. Zo optimaliseer je een customer journey, of juist interne teamcommunicatie. 
 

AR is beleving – van merk of informatie

Productbeleving is één van de belangrijkste features van AR. IKEA snapte het met hun meubel visualisatie. Zo kun jij je product ook tot leven wekken voor de klant, als retail organisatie. Of als gemeente bijvoorbeeld, door een nieuwe wijk tot 3D model te maken voor de beleving van potentiële bewoners. AR laat zien én beleven wat je verkoopt als bedrijf of overbrengt als organisatie. Het biedt een extra dimensie, letterlijk. 
 

AR is verbinding – voor service of aansturing

Via AR sta je direct in verbinding met de app gebruiker aan de andere kant van het scherm. Dat maakt dat je een meer rechtstreeks digitaal lijntje hebt dan alleen communiceren via een site, dealer, klantenservice of social media met een klant, die je probeert uit te leggen hoe je product werkt. Of per telefoongesprek met een buitendienstmedewerker, waarin je probeert uit te leggen hoe hij een bepaalde machine moet bedienen. 
 
AR maakt alle informatie toegankelijker door directe verbinding en helderder door visuele ondersteuning. Degene aan de andere kant van het het scherm ziet letterlijk voor zich hoe iets eruit ziet, werkt of toegepast kan worden. Ideaal dus voor handleidingen, leerstof of instructies bijvoorbeeld. 
 

AR is innovatie – voor processen en voorsprong

Innovatie van je bedrijfsprocessen, door bijvoorbeeld een bovengenoemde machine-instructie van technisch team binnendienst naar team buitendienst. Maar ook innovatie van je marketing. Zo weet AH de aandacht te trekken met hun AR spaaractie, en toont Lego het eindresultaat van een doos op een scherm in de winkel. Of denk aan visitekaartjes die tot leven komen met een AR laag. Dat valt op! Nu hierop inspelen, geeft je een mooie merk voorsprong. Want over een paar jaar? Dan is AR overal.
 

AR “overtreft verwachtingen” – volgens onderzoek

AR is een slimme investering in je business. Of je het nu voor de sales cijfers (winst aan de voorkant) of voor de interne procesoptimalisatie (winst aan de achterkant) inzet. Dat laatste werkt zelfs verbazingwekkend goed, in meer branches dan alleen de retail en marketingwereld. 
 
Dat blijkt uit een onderzoek van Capgemini. Meer dan 700 managers in de automotive, fabricage en overheidsdiensten werden ondervraagd over AR en VR. De conclusies:
  • Vooral AR – eerder dan VR – zal vooroplopen in business operaties. 
  • 82% geeft aan dat de voordelen van AR aan hun verwachtingen voldoen of ze zelfs overtreffen. 
  • Porsche boostte hun productiviteit met 40% door hun werkprocessen te stroomlijnen met AR, door technici visueel te ondersteunen.
  • Airbus verminderde de tijd om een inspectie op hun vliegtuigen uit te voeren van 3 weken naar 3 dagen, door digitale 3D mockups voor monteurs. 
  • 75% van de organisaties die AR grootschalig invoerde ziet meer dan 10% stijging in de operationele winst. 
  • Terwijl Amerikaanse en Chinese bedrijven massaal investeren in AR toepassingen, implementeren veel Europese landen het slechts nog op experimenteel niveau.

3. Augmented Reality app maken

We zullen je niet vervelen met onze technische kennis over AR app ontwikkeling. Wat wel goed is om te weten over het maken van een Augmented Reality app, is hoe het werkt, om te begrijpen wat je investeert. 
 
Want je kan wel bedrijfsprocessen willen stroomlijnen met AR, zoals Porsche dat doet, en daar 40% tijdwinst mee boeken. Om dat te kunnen doen, zul je een idee moeten hebben van de investering in die winst. 
 
En je kan wel net zo’n kekke AR app als IKEA willen hebben, om je retailbedrijf een goede boost geven door versterking van de klantbeleving… Ook hier zul je meer moeten weten over de ontwikkeling, de kosten en de aanpak van zo’n app. 
 

Wat je moet weten over AR app development

Augmented Reality in een app inbouwen als developer mag dan relatief nieuwe materie zijn, het is geen hogere wiskunde. De developers wereld zit zo in elkaar dat iedereen elkaar helpt om te leren en beter te worden. Dat komt door de open source aanpak waarmee we werken. Zo worden we met z’n allen razendsnel slimmer, en bestaan er zelfs complete pakketten vanuit Apple bijvoorbeeld: de ARKit. Zo willen ze bevorderen dat developers echt aan de slag gaan met deze nieuwe ontwikkeling. 
 
En dat doen we. 
 
Wat je verder moet weten over het developen van AR, is dat de complexiteitsgraad (en daarmee de benodigde development tijd, dus kosten) hem vooral zit in de functionaliteiten die de app moet krijgen. Zoals:
 
  • De plaats. Waar moet je animatie tevoorschijn komen? In een woonkamer, in je winkelruimte, op een stationsperron, op elke willekeurige plaats? 
  • De informatie. Welke visualisatie moet er tevoorschijn komen? Grote delen informatie, een bewegend beeld, video, audio, tekst, of iets anders? 
  • De technische details. Komt er 2D of 3D aan te pas? Doen we iets met gezichtsherkenning? Locatie tracking? 
Alles kán, maar alles heeft dus ook z’n invloed op de tijdsinvestering in de ontwikkeling van een AR app. En dat beïnvloedt de kosten, uiteraard.
 

Wat zijn dus redelijke Augmented Reality app kosten?

Dat is afhankelijk dus van het doel van jouw Augmented Reality toepassing, de benodigde functionaliteiten die daar uit rollen en de uren die ervoor nodig zijn om het te ontwikkelen. Maar we gaan niet flauw doen en je helemaal geen concreet antwoord geven. 
 
Voor de ontwikkeling van elke goede app mag je in de basis uitgaan van een looptijd van een aantal maanden ontwikkel-werk. Daarom mag je rekening houden met zo’n €10.000 à €15.000 voor een gedegen ontwikkelde Augmented Reality app. 
 
Daarmee heb je de eerste kernachtige basisversie van je AR app live. De MVP versie. Daarna mag je rekening houden met 10%-30% van dat startbudget per jaar aan doorontwikkelkosten. Dat zit ‘m in onze agile werkwijze van:
 
  • Optimalisatie – bestaande features verbeteren, op basis van KPI’s en data.
  • Doorontwikkeling – app features uitbreiden, op basis van de backlog.
  • Onderhoud – zorgen dat alle features blijven doen wat ze moeten doen.
Dat is waarom een app ontwikkelaar nooit klaar is. Niet om flauw te doen, maar juist om jou zo snel mogelijk een goede app te geven die live kan, en daarna data driven verder te werken. Voor een app die niet razendsnel onherroepelijk achterhaald raakt, maar die elke keer weer (nog) beter en beter wordt. 
 

Bouw je Augmented Reality app in Limburg

 
Niet alleen omdat je hier vlaai bij je koffie krijgt. Wij zijn dé strategische app ontwikkelaars van Zuid Nederland. Dat mogen we zeggen, omdat wij geen development bureau zijn, maar een strategisch app bureau, met de developers aan boord.
 
Dat betekent dat we met je meedenken in slimme oplossingen, bijzondere bedrijfskansen en technische mogelijkheden. Wat kan, wat is slim en hoe pakken we dat het best aan. Daar helpen we je mee. 
 
Daarom kun je in elke fase van jouw AR app idee bij ons terecht. Misschien weet je al precies wat jullie nodig hebben en is het een kwestie van starten met ontwikkelen, of heb je puur projectleiding nodig. 
 
Misschien heb je nog geen concreet idee voor een toepassing, maar weet je wel dat jullie iets met Augmented Reality moeten om concurrenten voor te zijn op marketing gebied, of om jullie bedrijfsprocessen de broodnodige optimalisatie te geven die jullie organisatie verdient. Voor tijdwinst, en daarmee geldwinst
 
Heel slim. Bel ons vooral, of mail. Dan regelen wij de vlaai. En het strategisch advies. Zien we daarna vanzelf wat AR voor jouw organisatie kan doen, om geen enkele kans te missen. (Limburg te ver? We zijn het gewend om richting Randstad te rijden, geen probleem. Nemen we de vlaai mee.)
 

4. De beste business Augmented Reality apps

Ben je nog niet helemaal overtuigd? Kijk dan eens naar deze inspirerende voorbeelden. Want Augmented Reality is een winst, voor elke branche. Ook minder bekende merken en minder voor de hand liggende branches werken met AR. En dat werkt. Kijk maar. 
 

AR voor marketing

  • Bekijk een meubel in je eigen woonkamer, live voor je neus.
  • Richt je camera op een supermarkt product en bekijk verschillende gerechten die je ermee op tafel zou kunnen toveren.
  • Stel een verrassende campagne in, zoals een advertentie op een stations-abri die tot leven komt, gericht op degene die de poster scant. 

AR voor de zorg

  • Een AR instructie voor correct medicijngebruik. Dat wil je foutloos en altijd begrijpelijk overbrengen!
  • Laat als internist aan je patiënten zién wat er in hun lijf gebeurt, en waar je op doelt in je uitleg door de camera op een pop of het eigen lijf te richten. Het binnenste gaat van een abstract verhaal naar concreet iedereen. 
  • Een fysiotherapeut ziet data analyses en conclusies terwijl de patiënt beweegt, en ziet meteen een reeks mogelijke behandelingen om aan te bieden. 

AR voor educatie

  • Een personeelstraining wordt stukken helderder, sneller en memorabeler met een levendige visuele uitleg via AR.
  • Stimuleer de verbeelding van leerlingen. Een belangrijke oorlogs-slag uit de geschiedenis wordt van saaie stof, maar gebeurt voor hun neus!
  • Verschillende experts op afstand kunnen live kennisdelen, tijdens een symposium van een collega-universiteit bijvoorbeeld. 

AR voor onroerend goed

  • Laat zien wat een stuk land kan zijn als architect, aannemer of gemeente consultant. Een gebouw komt tevoorschijn, of een tuin wordt live aangelegd. 
  • Toon als makelaar ter plekke alternatieven voor een ouderwetse keuken, om potentiële kopers te laten zien welke mogelijkheden er zijn.

AR voor logistiek

  • Minimaliseer foutmarges door realtime informatie, wanneer je als orderpicker met een tablet langs de etiketten van de stellages loopt. 
  • Bekijk voorraad en leveringsinformatie in één oogopslag in je scherm als magazijnmedewerker.
  • Een berzorger scant zijn laadruimte om precies het pakket dat hij op deze locatie moet afleveren binnen no time tevoorschijn te toveren. 

AR voor retail

  • Communiceer met klanten via heldere beelden, in plaats van reacties en uitleg via chat of mail in je klantenservice.
  • Leg een laagje AR beleving over je fysieke winkel. Laat de klant door de ruimte lopen terwijl het bij elk product relevante details ziet, interessante aanbiedingen of gepersonaliseerde adviezen. 
  • Gebruik AR om een tattoo op je eigen arm voor je te zien, een nieuwe sneaker aan je voet of verschillende kleuren lipstick op je mond. Welke staat het best? Die koop je direct, met een klik op de knop. 

AR voor procesoptimalisatie

  • Maak je data duidelijk inzichtelijk, helder geanalyseerd en gemakkelijk gedeeld. Goed om klinkende conclusies uit te trekken en volgende stappen op te baseren binnen je team.
  • Laat geen ruimte meer voor fouten door miscommunicatie. Maak interactie tussen binnen- en buitendienst digitaal, door in-app virtuele instructies, visuele protocollen en directe terugkoppeling van activiteiten in gedeelde logboeken. 
  • Start je eigen gestroomlijnde workflows, zoals Porsche technici die via AR beelden nieuwe modellen voor zich zien, stap voor stap instructies krijgen en op afstand expertise kunnen inschakelen.

AR voor toerisme

  • Toon letterlijk de diepere lagen van een plaats. ‘Hier begon de mijnschacht’, met een visualisatie van mijnwerkers die er de grond in verdwijnen, zoals dat ooit echt gebeurde. 
  • Wijs de leukste routes aan, gepersonaliseerd op de bezoeker. Een prachtige wandeling langs alle oude gebouwen van de stad, of de beste tocht voor een shopping spree. 
  • Scan een restaurant en zie meteen de ratings en reviews.

AR voor de techniek

  • Denk aan de AR visualisatie onder de motorkap, waardoor je ziet welke handelingen nodig zijn voor reparatie. Hyundai ging voor instructies en reparatiezaken in 2015 al helemaal over op AR. 
  • Ook ideaal voor machinebediening of montage instructies, makkelijk gemaakt via een virtueel stappenplan op werkstations.
  • Simuleer product performance vanuit verschillende hoeken of toon een toegevoegde laag met mogelijke design componenten op bestaande modules.
Maar wil je echt geïnspireerd worden, dan raden we je aan om ons een belletje te geven. Tijdens een gesprek kunnen we je helpen om de kansen voor jouw bedrijf te ontdekken. Zien we je snel? 
Werk slimmer en verdien
€15.000 in 3 maanden
Download het e-book

We zitten voor je
klaar

Schoutlaan 30a
6002 EA Weert

+31 (0) 495 57 10 35
info@ketjapp.nl

Procesoptimalisatie E-Book Downloaden

Almost there!

Laat je mailadres achter om het e-book te downloaden.