Dit is dé app voor de bouw

(die tijd en rompslomp bespaart)

Igor Delissen 12 september 2019 Mobile apps, Procesoptimalisatie
Vergeet de standaard app die altijd nét niet past bij jouw project of ploeg. Wat je nodig hebt is een allround basis app voor projecten in de bouw, met een draai op maat. Jouw app. – Dé app voor kortere lijnen tussen binnen- en buitendienst, slimmere processen en lagere kosten. Een app waarmee jouw mensen sneller, simpeler en efficiënter werken. Dit is hoe.

 

De bouw groeit – en innoveert 

Het gaat goed met de bouw. Dat had je vast al gemerkt, als specialist in bouwmanagement. Met een geprognotiseerde stijging van ruim 4% in 2019 is het zelfs één van de sterkst groeiende sectoren in Nederland, volgens onderzoek.

En groei betekent economische voorspoed. Er kan weer geïnvesteerd worden, om beter te werken en beter werk te leveren. Iets waarvan je nu direct profiteert, maar waar je vooral ook straks – als het ooit weer wat minder gaat – profijt van blijft hebben in je bouwbedrijf. 

Investeringen die men in de bouw volgens het onderzoek vooral doet in innovatie. Heel slim. Voornamelijk innovatie in: 

  • Slimmere bouwprocessen, zoals werken met QRM. Dat levert namelijk verkorte doorlooptijden, lagere voorraden, kortere levertijden en lagere kosten op.
  • Duurzaamheid, door modulaire woningen, circulaire economie en energie reducerende systemen.
  • Verbeterd welzijn van het personeel, door meer oog voor veiligheid, ergonomisch gereedschap en bepaalde productiewijze. 
  • Technologische innovatie, zoals ICT-infrastructuren, inzet van VR om in de toekomst van je bouwproject te kijken en 3D laserscanners om de exacte coördinaten van afmetingen vast te leggen.

Al die investeringen in innovatie zijn een slimme zet, stelt het onderzoek:

“Verduurzaming en technologische innovatie kan de bouw helpen om goedkoper te produceren, sneller op te leveren en duurzamer te bouwen.”

Ideaal voor nu, en nog fijner voor later. Wanneer de wind niet meer zo in de rug staat, maar er (nog) doordachter moet worden omgegaan met tijd en geld. Dan wil je pas echt profiteren van de investeringen in tijd- en geldwinst die je nu doet.

Maar de slimste investering in innovatie, die is hier nog niet genoemd... 

Procesoptimalisatie. 

Procesoptimalisatie in de bouw is dé versneller van elk proces en maakt het werk makkelijk en aangenamer voor je mensen. Ze werken namelijk efficiënter, met kortere lijntjes in de communicatie en minder stress door minimalisering van omslachtig (samen)werken tussen voornamelijk binnen- en buitendienst. 

Procesoptimalisatie – een term uit de lean wereld – is namelijk het optimaliseren van processen, zoals de naam uiteraard al doet vermoeden. Dat betekent dat je als organisatie kritisch kijkt naar hoe jullie (ploegen of afdelingen) werken. 

Je zoomt in op de processen, van groot tot klein: 

  • Hoe verwerken we een klacht die de ploeg op het bouwterrein binnenkrijgt, en moet doorgeven aan de binnendienst?
  • Hoe worden werkbonnen verwerkt? Hoeveel tijd kost dat?
  • Hoe (snel) kunnen calamiteiten ter plaatsen worden gemeld? En wat is de volgende stap?
  • Hoe doen wij verslaglegging?
  • Hoe gaan mensen om met urenregistratie?
  • Hoe groot zijn onze inkoop-voorraden? Via welke wegen komen ze binnen? Hoe worden ze aangevuld? Wie doet de meldingen? Hoe gebeurt dat?
  • Hoe communiceren wij de inkooplijsten werkvoorbereiding?

Dát soort vragen. Stel ze eens aan jezelf, over jouw team of afdeling. Jullie werkprocessen en communicatie tussen medewerkers. Wat zijn de antwoorden? Zijn ze kort en krachtig? Logisch? Of toch erg omslachtig? Niet erg doordacht? 

Niks geks als je er nu achter komt dat niet alles erg strak en overzichtelijk verloopt. Je bent niet de enige. Uit het bovenstaande onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat bijna 43% van de bedrijven in de bouw een buitendienst heeft die meerdere keren – van 2 tot (niet ongewoon) wel 30 keer! – per dag contact heeft met de binnendienst. Om de meest uiteenlopende zaken, via de meest uiteenlopende wegen. 

Soms een telefoontje naar de dame van de binnendienst en dan een notitie op een post-it (60% verwerkt informatie nog via papier). Soms een melding bij de voorman ter plaatse, die een appje stuurt naar een collega (20% gaat via software). En soms een mailtje dat vanuit de binnendienst met een melding over meer- of minderwerk, dat als het goed is op tijd wordt gelezen door de mannen ter plaatse. 

Een proces dat een aardige foutmarge door chaotische informatieverwerking oplevert, zoals je je kunt voorstellen.

Kijk dus zo kritisch als je wil naar je eigen communicatie- en werkprocessen, om een eerste inzicht te krijgen in hoe het nu gaat. Zonder oordeel. Gewoon de status quo. Procesoptimalisatie is er vervolgens om te kijken hoe het beter kan. Efficiënter. Sneller. Duurzamer. Prettiger. Foutlozer. Met hogere kwaliteit en groter personeelswelzijn. En dat maakt het werk een stuk leuker. 

En “procesoptimalisatie” klinkt nu misschien als een hele onderneming, om die processen op de rit te krijgen. Is het niet. Daar is namelijk een app voor. 

Daar is een app voor (op maat)

Eén gestandaardiseerde app voor de bouw, die toch op maat is? Dat kan toch niet? 

Toch wel. Op basis van onderzoek in de bouwnijverheid en behoefte aan het digitaliseren van de buitendienst door op maat gemaakte bouwsoftware, hebben we iets ontwikkeld. Een app. We zijn tenslotte – strategische – app ontwikkelaars. 

Het heet Fixed, en we willen je er graag aan voorstellen. 

Dit is de app die een tijdrovend proces in de bouw oplost: het vastleggen van de werkzaamheden door de buitendienst en dat aan de binnendienst doorgeven. Dat proces kost nu vaak veel tijd voor beide partijen en kost zo de organisatie behoorlijk wat geld. Maar dat is niet nodig, want Fixed pakt dat proces bij de lurven en versimpelt het. Vergemakkelijkt het. Een app die dient als eenvoudig informatie-doorgeefluik. Aangepast op jouw processen, mensen en andere (software)systemen. 

Wat we hebben gemaakt is namelijk één basis app – Fixed – die de kern van elk communicatieproces in de bouw aankan. Persoon 1 geeft iets door aan persoon 2. Wie die personen zijn, tot welke ploeg of dienst ze behoren, wat ze doorgeven, waar dat thuishoort en wat de volgende stap moet zijn – dat kunnen we daarna inrichten. En heb je nog meer processen die vergemakkelijkt kunnen worden? Denk aan doorgeven van meldingen, het digitaliseren van werkbonnen of andere formulieren - dan hebben we goed nieuws. Want die basis app kunnen we zo groot of klein maken als nodig is voor jouw organisatie. Eén basis app, met een schilletje op maat voor jou.

Bijvoorbeeld:

Het is tijd voor de buitendienst medewerker om verslag te leggen van zijn werkzaamheden. Nu gebeurt dat op papier, via formulieren, scanners en servers. Telkens weer een fikse klus met een hoge foutmarge op de weg van buitendienst naar de juiste plek op de server of archiefkast via de binnendienst.

Via de app klikt de medewerker op de foto-knop en de foto wordt geüpload. De medewerker geeft aan om welke klus het gaat – klik, klik! – en de foto wordt naar de juiste plek op de server bij de binnendienst verstuurd. De juiste binnendienstmedewerker krijgt een bericht van verzending – ping! – en onderneemt zo nodig de volgende actie. 

De werkbon zit op de juiste plek in de server, foutloos, de klus voor de buitendienstmedewerker is geklaard en de binnendienstmedewerker is op de hoogte. In een paar kliks en een ping. Dat is alles. 

De ideale bouwsoftware in zo’n overzichtelijk en gebruiksvriendelijk ontworpen jasje, dat iedereen er mee kan omgaan. Van jonge gast tot bijna-gepensioneerde die al jaren bij jullie meedraait. 

Werken jullie processen iets anders dan dit? Met andere systemen en andere stappen? Dan richten we het net iets anders in. Precies totdat het perfect past bij jullie processen, behoeften en mensen.

Dat maakt Fixed:

  • Een binnen- en buitendienst app voor elk bouwbedrijf.
  • Een foutloze manier van werken en informatie verwerken.
  • Dé vorm van procesoptimalisatie in de bouw. 
  • Digitale innovatie op z’n best. 
  • Een investering in slimmer werken voor nu en in de toekomst.
  • Door lagere kosten, door efficiënter en sneller werken. 
  • Prettiger werken voor je mensen, met minder stress en meer welzijn. 

De optelsom is simpel: digitaliseer je verslaglegging, in één klap. Een slimme, simpele en gebruiksvriendelijke oplossing voor het registreren van gedane werkzaamheden. 

‘Past het zelfs bij mijn ploeg?’

Ja. Dat durven we wel te zeggen. We weten dat elke organisatie, afdeling en ploeg een eigen manier van werken, z’n eigen soort mensen en een eigen karakter heeft. Daarom hebben we de basis app ontwikkeld die voor ieder bouwbedrijf toegevoegde waarde biedt, en verder op maat aangevuld kan worden op basis van jouw organisatie en werkprocessen. 

Dat weten we doordat wij niet alleen app ontwikkelaars zijn, maar een team digitale strategen. Denkers en doeners. In die volgorde. Dus kijken we allereerst samen naar jullie situatie, jullie processen, jullie mensen en jullie status quo. Vanuit daar richten we de Fixed app zo in dat het jullie app wordt. 

Perfect aansluitend bij jullie processen, systemen en mensen. Zodat ook zij in een paar kliks en een ping alles geregeld krijgen op een gemiddelde werkdag in de bouw. Een werkdag die op deze manier een stuk makkelijker en overzichtelijker wordt. Zodat er meer tijd overblijft voor het echte werk natuurlijk. 

Ook graag meer tijd voor het echte werk (en koffie) door efficiëntie? We maken graag tijd om je meer te vertellen over Fixed, en samen te kijken hoe het jullie processen kan optimaliseren. Vrijblijvend natuurlijk. 

Werk slimmer en verdien
€15.000 in 3 maanden
Download het e-book

We zitten voor je
klaar

Schoutlaan 30a
6002 EA Weert

+31 (0) 495 57 10 35
info@ketjapp.nl

Procesoptimalisatie E-Book Downloaden

Almost there!

Laat je mailadres achter om het e-book te downloaden.