Sales strategie opgezet? Er ontbreekt 1 (cruciaal) onderdeel

Ilker Mengi 18 juli 2018 Mobile apps, Procesoptimalisatie, Sales
Je verkoopt je product of dienst volgens een zorgvuldig opgezette sales strategie. “Maar er zit méér in”, zegt je gevoel. Klopt. Er ontbreekt namelijk 1 cruciaal onderdeel in je salesproces: een app. Eentje die jouw (potentiële) klanten precies de extra service en overtuiging geeft om samen te werken – via de digitale weg.

 

Het grootste belang van je bedrijf is (hoogstwaarschijnlijk) om je product of dienst te verkopen. Daarom heb je zorgvuldig gekeken naar je sales strategie: de aanpak waarmee je je organisatie en je product of dienst in de markt zet en aan de man brengt.

Toch mist er iets in deze sales strategie en kan het nog efficiënter en effectiever, zegt je gevoel. Klopt. Maar wat zie je hier over het hoofd?

Iets dat het verschil maakt tussen “een salesproces dat prima werkt” en “een salesproces dat eruit springt qua informatie, service en overtuigingskracht”: eentje met een app. Een sales procesoptimalisatie app, om precies te zijn.

(“Procesoptimalisatie”, nooit van gehoord? Of niet helemaal helder? Lees dit even.)

Sales procesoptimalisatie app – maakt (zo) het verschil

Een app helpt je sales strategie en sales proces optimaliseren. Het helpt jou als sales manager of sales director aan de ene kant en het helpt je klant aan de andere kant van de tafel, om voor jouw organisatie te kiezen.

Een zogenaamde “sales procesoptimalisatie app” doet dat voor je – door bijvoorbeeld:

  • Je sales app in te richten als een calculator, die ter plekke berekeningen en oplossingen (op maat!) kan laten zien.
  • En door zo’n sales app te gebruiken als een digitale brochure, waarin je ter plekke de mogelijkheden voor je klant (op maat!) kunt laten zien.

Sales app als live calculator

Dit is meteen de mooiste. De stap van mogelijkheden naar een direct klantvoorstel op maat kan in 1 salesgesprek gezet worden. Je kunt met een sales app namelijk live berekenen wat jouw dienst voor een klant kan betekenen, in keiharde cijfers.  

Hoe je klantvoorstel nu (niet) werkt

Jij zit met een analoog notebook en rekenmachine, of met een digitaal Excel-formulier om klantgegevens te registreren, zodat je daar (later!) een berekening op los kunt laten, om daar je offerte, het voorstel of het voordeel voor de klant (nog veel later!) op te baseren.

Met die informatie moet je namelijk terug naar kantoor om de informatie daar uit te werken – nadat het vaak nog richting verschillende afdelingen is gegaan voor:

  • de berekening – door je collega van IT of Finance,
  • het opstellen – door je sales manager,
  • het inrichten – door het design team,
  • Het akkoord – door je sales director.

Dat “later” is daardoor vaak een complete werkweek (of 2) later. En later is vaak té laat. Of op z’n minst minder gunstig dan eerder.

Conclusie: teveel paperassen, te weinig directe resultaten en teveel tijd om met een concreet voorstel te komen.

Hoe je voorstel (wél) werkt met een sales app

Hoe sneller je je (potentiële) klant kunt laten zien wat jouw organisatie concreet kan betekenen – met een volledige uitwerking en berekening van de oplossing – hoe moeitelozer hij te overtuigen is van een samenwerking.

Een procesoptimalisatie app slaat alle stappen van Excel-formulier tot sales director over. Hij doet het zélf – ter plekke – van doorberekening tot aantrekkelijk voorstel.

Jij voert de wensen en gegevens van de klant in, klikt de passende producten of diensten aan en de app toont direct het resultaat van de berekening. Zo weet de klant ter plekke wat jij voor hem kunt betekenen, hoe dat eruit gaat zien, en (bijvoorbeeld) welke kostenbesparingen dat gaat opleveren.

Live. Op maat. Optimaal. Salesproces.

Meer over hoe procesoptimalisatie jouw organisatie vooruit kan helpen – lees je hier.  

Sales app als interactieve brochure

Nog een voorbeeld, ook een mooie, dat erg herkenbaar zal zijn voor alle old school sales medewerkers. De “brochure”, of catalogus. Weer zo’n kans voor een procesoptimalisatie app.

Hoe je brochure nu (niet) werkt

Je mikt een map op tafel, waar al jullie producten en mogelijkheden in te vinden zijn. Kun je fijn doorheen bladeren met de klant. Of je doet het iets moderner: je toont jullie site op een snelle tablet, met de hele catalogus en bedrijfsinformatie online.

Handig, want zo kun je de klant alle mogelijkheden laten zien. Denk je. – Nope. Niet handig, want de klant wil maar 1 ding zien: de mogelijkheden voor hem, op maat.

Hoe je brochure (wél) werkt met een sales app

Een sales app bevat al jullie producten en diensten, zoals een brochure of catalogus, en laat precies datgene zien dat aan de wensen van de klant voldoet. Al het andere blijft buiten zicht, en alle focus gaat naar de oplossing(en) voor de klant – op maat, en zo interactief als je wil. Denk daarin vooral verder dan plaatjes en tekst: multimediale mogelijkheden zijn enorm, zoals video of ‘draaibare’ 3D-modellen! Je klant ziet het helemaal voor zich, letterlijk.

De Weir sales tool app werkt bijvoorbeeld zo.

Weir Minerals produceert wereldwijd industriële kapitaalgoederen door ertsen en mineralen zoals zink, zilver en ijzer te winnen met hun eigen pompen. De app levert een up to date digitaal overzicht voor de salesmanagers van Weir Minerals.

Hun sales app toont al die wereldwijde activiteiten, het productassortiment en alle projecten waar het bedrijf actief is – volledig doorzoekbaar en filterbaar.

De resultaten worden rechtstreeks getoond of geëxporteerd als PDF, om in 1 klik door te sturen naar de klant.

Zomaar een voorbeeld van een geoptimaliseerd salesproces met een app die je catalogus of brochure interactief, innovatief, up to date en direct filterbaar maakt. Voor optimaal inzicht voor de klant, en optimale efficiëntie voor je salesmedewerker.

(Hoe een app jouw processen kan optimaliseren? Lees het hier. (Hint: versimpelen is de sleutel.)

Zie je?

Dát is hoe je met een sales procesoptimalisatie app eruit springt in je salesgesprek, zoals beloofd, doordat het live mogelijkheden én oplossingen kan tonen aan je klant, op maat.

  • Een optimale en supersnelle service,
  • optimale informatie om je klant te overtuigen
  • en een optimaal efficiënte en moderne werkwijze.

Een optimaal salesproces, door dat ene cruciaal ontbrekende element toe te voegen aan jouw sales strategie: de sales procesoptimalisatie app. Op maat, voor jou.