Kosten app 02
  • app maken
  • kosten

App laten maken? Prijs zal je verbazen.

Er heerst nogal wat onduidelijkheid over de kosten van een app bouwen. Logisch. Het ontwikkelen van een app is ook onduidelijk. Zet je het in een week in elkaar? Heb je alleen een app ontwikkelaar nodig? Of duurt het langer, en moet het team groter? Factoren als deze bepalen of jouw app laten maken kosten heeft van €10.000 of €50.000, of iets daar tussenin. Ontdek hier wat joúw app maken kost.

Geschreven door:
  • Maikel Janssen
Datum:
  • 21 juli 2020

In dit artikel:

  1. “Wat kost een app?” – “Wat kost een auto?”
  2. “Dus wat zijn de kosten voor een app ontwikkelen?”
  3. 5 factoren die de kosten van je app bepalen
  4. Wat bestaande apps gekost hebben
  5. De échte prijs van jouw app 

“Wat kost een app?” – “Wat kost een auto?”

Het is zo’n beetje dezelfde vraag. 

Voordat er een antwoord mogelijk is, zijn er eerst een paar andere vragen nodig. “Hoeveel deurs moet hij zijn?” – “Hoeveel zitplekken?” – “Van welk merk?” – “Panoramadak of niet?” – “Elektrisch?” – “Kindvriendelijk?”... En zo door. 

Hetzelfde geldt voor het antwoord op de vraag “wat kost een app?”. Daarvoor moeten we eerst een paar andere dingen weten. Zoals “Voor wie is hij bedoeld?” – “Hoeveel pagina’s zijn er nodig?” – “Is er een CMS nodig?” – “En een database?” – “Moet hij op Android of iOS draaien, of allebei?” – “GPS?” – “Camera?” – “Interactief?” – “Logins?”... En meer van dat. 

Het goede nieuws is gelukkig: je hoeft er niet meteen zelf antwoord op te geven. 

(Meteen ook de reden waarom van die online app laten maken kosten calculators niet werken. Je zal het antwoord op al die vragen niet weten, en de uitkomst is te afhankelijk per geval om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen.)

Een goed app bureau helpt je om alle nodige vragen te beantwoorden, voor de best mogelijke app voor de best mogelijke prijs. Een goed app bureau levert namelijk niet alleen app developers, maar ook app strategen, app designers en zo nodig zelfs app marketeers.

Alles om alles uit jouw app te halen, voor de beste prijs. 

Nog meer goed nieuws: dat betekent niet dat je app dan meteen een heel dure app wordt. Juist niet.

Want een dure app, is niet meteen een goede app. Net zoals iemand die een high end Green Egg koopt, niet meteen een high end bbq master chef is. Een goede app, is een slimme app. Van app idee tot oplevering en doorontwikkeling. 

En een slimme app, kost niet veel. Die levert juist geld op.

Elke euro die je erin stopt, moet er minimaal weer uit komen. In directe winst door betere verkoop te doen of tijdwinst door bedrijfsprocessen te optimaliseren. Euro’s die je terugkrijgt, door de juiste app strategie in te zetten en daarmee de juiste keuzes te maken. 

Via de juiste antwoorden op al die vragen (met onze hulp, als je wil):

  • “Voor wie?” – “Voor mijn buitendienst team.”
  • “Hoeveel pagina’s?” – “Zo weinig mogelijk, dus 3 om te beginnen.”
  • “CMS?” – “Nee, vooralsnog niet.”
  • “Database?” – “Ja, ons Klant Management Systeem.”
  • “Android, iOS of allebei?” – “iOS, want we werken met iPads.”
  • “GPS?” – “Ja.”
  • “Camera?” – “Nee.”
  • “Interactief?” – “Nee.”
  • “Logins?” – “Ja, want managers krijgen andere toegankelijkheid dan medewerkers.”
  • ...

In die antwoorden zit namelijk het echte antwoord op je vraag:

“Dus wat zijn de kosten voor een app ontwikkelen?”

Of beter gezegd: “Wat is de investering die ik doe, om op z’n minst terug te verdienen door een goede app te bouwen?”

En dan nog even een nieuwtje: dit is niet zo’n artikel waarbij je aan het eind nog niet weet wat jouw app laten maken moet kosten. Het wordt zo concreet als maar kan, na dit stukje. Want; belangrijk!

(Oké, alvast een kader: serieuze apps kosten vanaf €20.000.)

Wat we nu weten, is dat de kosten van je app dus afhankelijk zijn van een aantal vragen, die de best mogelijke antwoorden behoeven. Vragen die gelinkt zijn aan een aantal factoren, die de bouw van jouw app bepalen. En daarmee de kosten. 

5 factoren die de kosten van je app bepalen

Dus om de kosten te kennen, moet je eerst deze factoren kennen. In onze Discovery Fase nemen wij je helemaal mee in de juiste vragen, antwoorden en daarmee de beste keuzes voor de beste app voor de beste prijs. Zodat je app concept zo concreet mogelijk is, en daarmee ook de app kosten. 

Om je alvast een indicatie te geven, de belangrijkste factoren op een rij:

1. De app vorm

In welke vorm moet je app worden gegoten, qua technisch landschap? Denk aan type techniek, type platform, type device waarop de app moet gaan lopen, CMS, database, koppelingen aan bestaande interne software en geschikte programmeertaal. Zaken die allemaal samenhangen en van elkaar afhankelijk zijn om de juiste keuzes te maken in: 

  • Techniek – hybrid app, web app of native app?
  • Platform – native app, moet die dan draaien op iOS of Android?
  • Device – tablet, smartphone, PC of allemaal?
  • CMS – Content Management Systeem nodig?
  • Database – koppelen aan een database om informatie op te halen?
  • Koppelingen – aan interne software of hardware techniek?
  • ...

2. De app features

Nog een belangrijke conclusie die je moet trekken om de kosten van je app te kennen. Welke features moet de app hebben? Ook hier: hoef je niet nu meteen te beantwoorden, kan waarschijnlijk ook niet, maar is een kwestie van strategisch bepalen. Wat moet de app (nu) kunnen, en wat zou goed om zijn om eventueel (gaandeweg) te implementeren?

Mogelijke features om aan te denken, die direct of later essentieel kunnen zijn:

  • E-commerce – de mogelijkheid om in app aankopen te doen.
  • Logins – voor een klantomgeving, of management omgeving binnen de app.
  • Push notificaties – voor meldingen buiten de app.
  • Bluetooth – voor wireless verbinding met andere apparaten.
  • GPS – voor locatievoorziening.
  • Camera – als het nodig is om foto’s te maken, in app, of gekoppeld aan de camerafunctie van smartphone of tablet.
  • Chat – voor makkelijke communicatie tussen collega’s of met klanten.
  • Synchronisatie – met de corporate website bijvoorbeeld.
  • Offline modus – wanneer de app wifi onafhankelijk moet zijn.
  • Standby modus – om op de achtergrond te blijven draaien.
  • Beveiliging – door data encryptie van gevoelige informatie bijvoorbeeld.
  • Reviews – klanten vertellen als onderdeel van customer journey.

3. De app gebruiker 

Definieer de gebruiker:

  • Is jouw app bedoeld voor het grote publiek, die bij jou producten moeten kopen?
  • Of is het strikt gericht op één team binnen je organisatie, die zo efficiënter kunnen werken?
  • Is het een tech-savvy gebruiker, of een digibeet?
  • Hoeveel handelingen is hij bereid te verrichten (zoals kliks) voordat hij heeft wat hij wil in je app?
  • Wil hij klikken, scrollen of swipen?
  • ...

De gebruiker kan zo breed en specifiek mogelijk gedefinieerd worden, en bepaalt daarmee zo breed of gedetailleerd mogelijk wat je app nodig heeft. En wat je app dus kost.

4. De app makers

Niet de app developers. De app makers. Want niet alleen developers máken je app. Ze ontwikkelen hem, programmeren hem, maar om het echt te maken met je app heb je meer nodig, mits je dit niet in huis hebt. Zoals een:

  • App strateeg – om de weg naar succes van je app te bepalen.
  • App designer – om dat succes in een perfect bruikbare app te gieten.
  • App marketeer – om je app aan de man te brengen, zo nodig.
  • App (door)ontwikkelaar – om je app te bouwen, en beter te (blijven) maken.
  • App copywriter – om exact de juiste woorden op de juiste plek te plaatsen.
  • App testers – om steeds betere keuzes te maken, op basis van gebruikerservaringen.
  • App project manager – om alle neuzen de juiste kant op te houden en voorspoedig voorwaarts te blijven werken, bij grote en meer complexe projecten.
  • ...

Leuk nieuws: hebben wij allemaal in huis.

5. Doorontwikkeling & onderhoud

Nieuws van de dag: een app is niet klaar zodra hij gelanceerd is. En daarmee de kosten van je app dus ook niet. Maar gelukkig is ook dat goed nieuws. 

Want het betekent niet dat je app per sé buitensporig duur moet worden. Wel dat je de kosten van je app kunt uitsmeren over de gehele looptijd van de ontwikkeling, wat de uitgave waarschijnlijk alleen maar haalbaarder maakt.

Dat kan doordat wij je app agile ontwikkelen. Een aanpak die is uitgevonden in de development wereld, een paar decennia geleden, en nu is overgenomen door ontzettend veel andere bedrijfstakken. Omdat het zo goed werkt.

Het betekent in het kort dat we:

  • Strategisch te bepalen wat we nu & wat we later doen,
  • Snel opleveren,
  • En dan continu doorontwikkelen, uitbreiden, perfectioneren & onderhoud plegen.

Voor non-stop optimalisatie. Dus: 

1 + 2 + 3 + 4 + 5 = de kosten van een app ontwikkelen. 

Hoeveel dat in de praktijk is, volgt nu.

Wat bestaande apps gekost hebben

Wat joúw app kost, kunnen we dus niet in dit artikel vertellen, net zoals een online calculator of een standaard grafiekje dat niet kan. 

Wat we wel kunnen vertellen, is wat andere apps hebben gekost. 

Grote apps die iedereen kent, en apps die wij ontwikkelden in het verleden. Zodat je een beeld hebt van verschillende opties, factoren en keuzes, met bijbehorend totaalplaatje aan investering – inclusief winst die die investering inmiddels heeft opgeleverd.

Klein klassement apps à €10.000 - €20.000

Dit soort app is meestal geen native app, maar een goede laagdrempelige eerste oplossing. Eentje die wel draait op alle devices, maar geen gebruik kan maken van de functionaliteiten van dit device - zoals camera, bestanden opslaan enzovoorts. 

Voorbeeld

Buien

Een bekend voorbeeld van een app in deze prijsklasse is Buienalarm. Een vrij simpele go-to app om te zien of het gaat regenen op korte termijn. Kwestie van weer-data inladen, vertalen naar een mooi grafiekje en zorgen dat de locatievoorziening klopt. (Simpel gezegd, natuurlijk.)

Een kleine app, met weinig complexe factoren, voor een relatief kleine prijs.  

Basic klassement apps à €15.000 - €25.000

Voor dit geld krijg je een native app, die dus draait op iOS of Android en te vinden is in de stores. Een basis app, qua functionaliteiten, dat wel. Het gaan dan om een eenvoudige of compacte eenzijdige functionaliteit. Eventueel als mooie basis om later op verder uit te bouwen. 

Voorbeeld

Levanto

Een voorbeeld is de business app voor Levanto, waarin buitendienst medewerkers in een paar klikken hun klus oploaden naar het binnendienst-intranet systeem. Simpel en snel. Kostte €18.000, het bedrag dat ze binnen 3 maanden alweer terug verdienden door besparing in werktijd. Een aantal jaar geleden, terwijl de app nog altijd z’n werk doet. 

Uitgebreid klassement apps à €25.000 - €50.000

Deze (native) app is complexer, met meer of specifieke complexe functionaliteiten. Denk aan een uitvoerig CMS beheersysteem erachter. Of koppelingen met meervoudige databases. En koppelingen met het device waarop de app draait, zoals de camera gebruiken, handtekening zetten, scannen of lokaal opslaan. Een app met logins voor verschillende soorten gebruikers, met elk hun eigen rollen. 

Voorbeeld

Veel bekende apps vallen in deze iets meer uitgebreide klasse. Denk aan The Fork (voorheen Couverts), de app waarmee je restaurants kunt opzoeken – waarvoor het gekoppeld is aan diverse databronnen – reserveringen plaatsen, reviewen en via social sharen.

Bcm request foto2

Of onze eigen ontwikkelde BCM app, waarmee horeca bezoekers nummers kunnen aanvragen, horeca eigenaren verzoekjes kunnen accepteren of afwijzen, playlists maken, nieuwe muziek uploaden en muziek van afstand in de app bedienen. Veel verschillende functies, rollen en factoren – dus in de uitgebreide klasse. 

Business klassement apps à €50.000 - €100.000+

In dit geval is je app meer dan alleen een specifieke go-to oplossing of hulpmiddel. Het is een onderdeel van je organisatie, of een organisatie op zich. De organisatie leunt in elk geval in grote mate op de app. Dat betekent veel ontwikkelkosten onder de streep én een groter budget voor doorontwikkeling en onderhoud. 

Laatste goede nieuws: ook in dit geval kun je klein beginnen met een beperkter budget, en uitgroeien tot zo’n business class app. 

Voorbeeld

Gigit case image 1

Het beste voorbeeld van Ketjapp zelf is de Gigit app. Gigit ís de Gigit app, en alles is er mee gemoeid om deze zo goed mogelijk te (blijven door)ontwikkelen. Gebruikers kunnen hiermee hun concert uploaden, reviewen en delen. Het publiek is groot, de functionaliteiten divers, meerdere koppelingen genoodzaakt en de organisatie staat of valt met deze app – die klein gelanceerd is, en steeds groter blijft groeien. 

Een bekender voorbeeld is de Rabo bankieren app. Het aantal functionaliteiten is groot, complex en dubbeldik beveiligd. En ook deze app startte klein, jaren geleden, en blijft zichzelf telkens verbeteren en uitgroeien tot een steeds grotere ondersteuning van de hele Rabobank als organisatie. 

Het meeste uit jouw budget

Dan ben je natuurlijk wel benieuwd hoe we jouw budget gaan besteden. Want zo’n app kost niet niks - daar wil je dan het meeste uithalen. Wij hebben ondertussen heel wat projecten mogen leiden en apps mogen bouwen en uitbreiden - en dat heeft ons gebracht tot de optimale werkwijze. 

We werken via de agile manier: in kleine stapjes naar grootst resultaat. Zo kunnen we vroegtijdig bijsturen of van koers veranderen wanneer nodig en ben jij continu op de hoogte van de ontwikkelingen. Lees hier alles over onze werkwijze (en hoe dat de beste manier is van jouw budget inzetten).  

De échte prijs van jouw app 

Daarvoor moeten we om tafel. En iedereen die zegt dat dat niet hoeft, heeft ongelijk. Om echt een realistische indicatie te geven van wat jouw app maken gaat kosten, is het onmisbaar om samen alle relevante vragen te beantwoorden, die de echte prijs van jouw app opleveren. 

Bijvoorbeeld  

  1. Discovery Fase: €5.000
  2. Ontwikkeling MVP: €25.000
  3. Ontwikkeling 2.0: €10.000
  4. Doorontwikkeling & Onderhoud: €7.500 p/jaar

Benieuwd naar de echte prijs van jouw app? Stuur een bericht via het formulier hieronder of bel, dan zorgt Igor voor de eerste kennismaking, en de beste mogelijke vervolgstappen. 

Deze website is beveiligd door reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Terms of Service.