Standaard app of app laten maken?
Het is een overweging. Kun je voor jouw wensen en/of werkproces(sen) een app downloaden die al bestaat, of beter een eigen app laten ontwikkelen, op maat? Voor beide keuzes valt iets te zeggen. Dit is wat – en hoe je ontdekt of jij beter een standaard of maatwerk app kunt gebruiken.
Je wil graag een oplossing voor een probleem: dat is een app namelijk altijd. En in het geval van business apps is dat meestal een probleem rondom een werkproces. Je wil het makkelijker maken – optimaliseren – zodat jij (en je team) sneller te werk kunnen, door een digitale oplossing. Denk aan:
- Een app om shifts en verlof te plannen.
- Een app om werkbonnen te scannen.
- Een app om patiëntendossiers bij te houden.
- Een app om de technische dienst te ondersteunen.
- Een app om winkel klanten digitaal extra van dienst te zijn.
Zo’n app kan al die processen vergemakkelijken. Zover ben je. – Nu rijst de vraag:
“Kan ik daarvoor een standaard app gebruiken, of heb ik een app op maat nodig?”
Goede vraag. Hier komt het antwoord.
Het verschil tussen standaard en eigen app
Om de overweging te maken, is het ten eerste belangrijk om het verschil te kennen tussen een standaard app en een maatwerk app.
Wat is een standaard app
Wat wij een “standaard app” noemen is een app die je kant-en-klaar uit de app store download. Iemand heeft al eens ontdekt dat veel mensen met dezelfde offline beperking zitten, en hebben er een online oplossing voor gemaakt. Een standaard oplossing, voor een standaard probleem.
Denk aan de consumenten app Tikkie, die het probleem voor velen oplosten wanneer je een rekening moet delen of geld terugkrijgen van één of meerdere mensen. Briljant simpele app oplossing voor een super concreet probleem. Werkt perfect.
Of de business app Timechimp voor urenregistratie. Lost het probleem op van overal losse data over je uren, die je uiteindelijk moet gaan verzamelen, wat nogal een foutmarge oplevert en vooral veel extra tijd kost. Of van teams en projecten, waarbinnen je in één overzicht declarabele uren wil zien. Handig, als standaard oplossing voor een veelvoorkomend probleem op de werkplaats.
Wat is een eigen app
Een app op maat, gebouwd voor jou. Dat wil zeggen: een app die gemaakt is voor een specifiek probleem of proces van een specifieke organisatie, afdeling of team. Een team van strategen en app ontwikkelaars is hiervoor om tafel gaan zitten, zodat de perfect passende digitale oplossing gecreëerd wordt. Geen feature teveel, geen knop tekort. Precies wat je nodig hebt voor jouw probleem of werkproces, perfect efficiënt, zonder poespas, in een app.
Wij maakten bijvoorbeeld zo’n maatwerk app voor DSG schoenwinkels, waar het winkelpersoneel vaak tegen het probleem aanloopt dat mensen in de winkel nét niet vinden wat ze zochten. In een app bekijken ze het complete assortiment zoals het beschikbaar in andere winkels of magazijnen ligt. Wil iemand een andere kleur of maat, dan klikken zij via filterfuncties rechtstreeks richting het ideale paar en laten het rechtstreeks thuisbezorgen bij de klant.
Probleem en proces op maat; oplossing op maat.
Of de maatwerk app voor BCM, de horecamuziek-gigant. Zij wilden met de tijd mee en hun afnemers beter bedienen met een app die verzoeknummer toont om direct te accepteren of afwijzen en om de muziek op afstand te kunnen bedienen. Gastheren en kasteleins zijn er dagelijks mee geholpen.
- Duidelijk. Maar welke van die twee varianten heb jij nu nodig voor jouw werkproces of probleem? De voor- en nadelen, en hoe de twee opties zich tot elkaar verhouden:
De pro’s en con’s van beide opties
Ik zal meteen eerlijk zijn: over het algemeen is de één niet beter dan de ander. Het ligt maar net aan jouw situatie. Een standaard app kan voor jouw proces perfect werken, zonder dat je zaken op maat moet gaan (laten) maken. Maar soms kan een maatwerk app toch echt een betere oplossing zijn.
Wat wanneer het meest geschikt is, vergelijk ik graag met een woningsituatie. Wanneer jonge mensen gaan samenwonen, gaan ze eerst samen huren. Heel verstandig. Laagdrempelig, even verkennen of het allemaal goed werkt samen en meteen ontdekken welke woonbehoeften je samen hebt. Liever een grotere badkamer? Of straks een extra slaapkamer? Een garage zou toch wel prettig zijn, met een carport. Gaat het samenwonen goed, en weet je nu beter wat het best past, dán ga je kopen. Een koophuis dat precies op jullie wensen en leven is afgestemd, als investering voor de langetermijn.
Met standaard en maatwerk apps werkt het net zo. Je start vaak met een standaard app, om laagdrempelig te investeren en te verkennen wat het best past. Een app op maat laten maken is de volgende stap, zodra je precies weet wat je nodig hebt, en je graag investeert in een betere oplossing.
Want, als je even naar de belangrijkste voor- en nadelen kijkt van beide opties:
Standaard app is voordeliger – op korte termijn
Een standaard app heeft namelijk als overduidelijk voordeel dat het voordeliger is. Zo’n app wordt in veelvoud aangeboden in de app store, dus kunnen de kosten per stuk laag gehouden worden. Soms werk je met abonnementen, wat de app iets prijziger maakt (zeker op de lange termijn), maar een app op maat maken is in de regel een grotere investering in één keer.
Verder wordt een standaard app vaak door grote groepen mensen gebruikt, wat interessante big data oplevert, waardoor de app steeds beter doorontwikkeld wordt. Denk aan Google Maps: daarvan is zoveel gebruiksdata bekend, dat die app waarschijnlijk elke dag een beetje verder geoptimaliseerd wordt, waardoor hij steeds een beetje beter werkt. Daarnaast kun je als gebruiker ook door reviews van verschillende apps kijken, om te zien welke standaard app het beste ontvangen wordt en welke app reageert op de feedback van gebruikers. Geoptimaliseerd door big data, handig.
Maatwerk app is passender – op lange termijn
Het grootste nadeel van veel standaard apps – en daarmee het grote voordeel van maatwerk apps – is dat een standaard oplossing niet altijd op een specifiek probleem of proces past. Een bepaald gedeelte van de app is bijvoorbeeld wel handig voor jou, maar de rest van de features heb je echt niet nodig, terwijl je er wel voor betaalt. Of andersom: een deel van jouw werkproces wordt wel geoptimaliseerd met een bepaalde standaard app, maar eigenlijk werkt het nog niet ideaal voor het hele proces. Dat kan beter.
Dat is waar maatwerk apps komen kijken. We maken het vaak mee bij Ketjapp dat bedrijven gestart zijn met het gebruik van een standaard app voor hun proces, maar uiteindelijk toch bij ons terecht komen voor een app op maat. Heb je een bepaald specifiek werkproces of iets complexere werkwijze, of heb je te maken met privacy bijvoorbeeld, dan kom je toch terecht bij zelf een app laten bouwen.
Zo’n maatwerk app is natuurlijk een relatief grotere investering om te laten ontwikkelen – qua tijd en geld – maar je ziet dat veel organisaties op het juiste moment zien dat die investering de moeite waard is. Op het punt dat ‘huren’ – een standaard app gebruiken – even voldaan heeft, maar duidelijk nog niet de ideale oplossing is, en het tijd is om te ‘kopen’. Oftewel: die business app op maat ontwikkelen, precies afgestemd op de (nu duidelijke) wensen en behoeften. De volgende stap, als het ware.
Ontdekken op welk punt jij staat – ‘huren’ of ‘kopen’ – doe je door jouw situatie naast een aantal belangrijke factoren te leggen. 4 stuks, die je direct aantonen of jij (nu) beter voor een standaard of een maatwerk app kunt gaan:
Standaard of maatwerk nodig? Test het zelf
De optelsom is eigenlijk simpel. Je hebt daarnet de voor- en nadelen van maatwerk versus standaard apps gezien. En een paar factoren springen er daarbij uit. Factoren die meteen de maatstaf zijn om het antwoord te geven op jouw vraag:
“Kan ik een standaard app gebruiken, of heb ik een app op maat nodig?”
Ga voor dat antwoord eerst even goed na wat jouw werkproces is dat je wil optimaliseren, of het probleem dat je wil oplossen met een app. Definieer jouw situatie even voor jezelf, in je achterhoofd.
En leg die situatie nu langs de volgende 4 simpele maatstaven:
1. Tijd
Hoe snel heb je je app nodig? Liever gisteren dan vandaag? Of mag het ook over een paar maanden ingevoerd worden, zonder dat iemand in je team in de problemen raakt? Bedenk het antwoord, en check:
- Ik heb het nu nodig = standaard app
- Later is geen probleem = maatwerk app
2. Budget
Ben je startende ondernemer of is er binnen de organisatie simpelweg nog geen budget vrijgemaakt voor dit soort investeringen? Of is investering in optimalisatie voor tijdwinst juist een belangrijke wens bij jullie?
- Het budget is beperkt = standaard app
- We kunnen investeren in optimalisatie = maatwerk app
3. Doel
Weet jij wat je precies met de app probeert te bereiken? Efficiënter werken op de afdeling planning bijvoorbeeld? Of een veiligere situatie voor je technische buitendienst? Een privacy beschermend systeem voor je cliënten? Of is het probleem wel duidelijk, maar de oplossing nog niet helemaal, en heb je graag dat een strateeg meedenkt om het beste doel voor jouw team of organisatie te bereiken met een app?
- Het doel is al duidelijk = standaard app
- Het doel is nog niet helemaal duidelijk = maatwerk app
4. Behoeftes
Weet jij wat er precies in de app moet zitten om jouw werkproces beter, sneller en efficiënter te maken? Wat heb je nodig om jouw probleem op te lossen? Welke features zijn wenselijk? Welke heb je niet nodig? Zijn je behoeftes vrij rechttoe rechtaan en algemeen (“ik wil mijn eigen uren registreren, meer niet”)? Of zijn ze wat complexer (“ik wil mijn uren registeren, delen met mijn team en iedereen een andere toegankelijkheidsrol toekennen, alles aan projecten kunnen hangen en bepaalde onderdelen privé houden”)?
- Benodigde features zijn algemeen en rechtlijnig = standaard app
- Benodigde features zijn specifiek en complexer of beperkter = maatwerk app
– Dat waren ze. Kijk even terug hoe vaak jij bij een bepaalde factor een standaard app of een app op maat nodig bleek te hebben. Wat komt er onder de streep uit? Een standaard app? Helemaal top. Meteen je research doen en downloaden, uitproberen en zien hoe het voor jou werkt in de praktijk. Simpel.
Neigt de uitslag toch naar maatwerk, dan is het de moeite om dat te overwegen. Vooral niet te overhaast doen, hoor. Misschien wil je eerst even ‘gehuurd samenwonen’ en een bestaande standaard app downloaden. Ben je dat station al gepasseerd en ben je gewoon klaar voor dat ‘koophuis’? Dan is het waarschijnlijk tijd om eens om tafel te gaan.
Een app op maat, graag – of toch...
Twijfel je nog aan het feit of je er één nodig hebt, en welke features jouw app dan überhaupt zou moeten hebben? Daar zijn wij voor. En we helpen je niet alleen bouwen maar ook denken, in welke fase van het ‘samenwonen’ je ook zit ;) We zitten hier namelijk niet alleen met diehard app ontwikkelaars op kantoor, maar juist ook met business app strategen. Ons werk als team: jou aan de beste app op maat voor jouw specifieke werkproces helpen, om het zo efficiënt mogelijk te optimaliseren.
Wat je nodig hebt is Fixed
Wat jij nodig hebt kán een app op maat zijn, als dat blijkt uit onze kennismaking. Het kan ook zijn dat we je doorverwijzen naar bestaande apps, als die de klus klaren. En zelfs voor alles daar tussenin hebben we een oplossing. Ketjapp is namelijk de maker van “Fixed”.
Fixed is een standaard app om verslaglegging van jouw werkzaamheden te doen – zoals de werkbonnen app die we bouwden – die op maat bij te stellen is, gericht op jouw organisatie, budget, tijd, doel en behoeftes. Het beste van twee wereld dus.
Benieuwd naar Fixed en de mogelijkheden om deze app te vormen naar jouw werkproces? Lees er hier alles over!