App ontwikkelaar 05
  • app maken
  • mobile apps

3x waar een goéde app ontwikkelaar op let

Iedereen kan apps maken. In essentie. Maar een goede app maken, dat is een ander verhaal. Een app gebouwd op strategie, gericht op resultaat, met de gebruiker centraal. Met een passend en werkbaar design, ijzersterke en betrouwbare techniek. Binnen de juiste (lean) planning, budget en scope. Wie krijgt dat voor elkaar? Alleen de app ontwikkelaar die let op 3 dingen. 

Geschreven door:
  • Maikel Janssen
Datum:
  • 30 juni 2020

In dit artikel:

  • Het probleem met app ontwikkelaars
  • Het verschil met een goede app ontwikkelaar
  • Waar goede app ontwikkelaar op let
    • mogelijkheden – wat kan er allemaal
    • kansen – wat jouw app goed maakt
    • oplossingen – wat je daar voor nodig hebt

Het probleem met app ontwikkelaars

De ene app ontwikkelaar is de andere niet. Want rondom kwaliteit en skills zit nogal een grijs gebied. Iedereen kan apps maken, maar niet iedereen kan goede apps maken. En iemand kan skills hebben, maar niet altijd erg geavanceerd zijn in die vaardigheden, of niet de juiste skill-set hebben om het totaalplaatje voor elkaar te krijgen. 

Want kwaliteit van je app is van nogal een aantal zaken afhankelijk, die stuk voor stuk variabel zijn per app ontwikkelaar en z’n skill-set. Zoals:

  • De techniek – hoe goed is jouw app developer in het programmeren, de basis van app ontwikkeling? Erg ervaren, of nog een beetje aan het ontdekken? Kan hij koppelingen maken met bestaande externe software en hardware van de organisatie? Belangrijk.
  • De strategie – vaak overgeslagen, maar de strategie is het werkelijke fundament van je app. Zonder plan geen resultaat. Niet elk app development bureau heeft deze skill in huis.
  • App design – los van het programmeren aan de achterkant, moet ook de voorkant werken. Wat ziet de gebruiker? Waarom? Wat werkt het best? Dat weet alleen een goede UX app designer.
  • Planning & organisatie – een app ontwikkelen is een klus van maanden. Waarbij veel componenten door elkaar lopen en op het juiste moment moeten worden ingezet. Een complexe coöperatie bovendien, tussen team klant en team ontwikkeling. Geen peulenschil, qua planning. Moet je maar net kunnen.

Heeft je app ontwikkelaar een van deze skills niet (voldoende) in huis, dan ben jij als klant de pineut. De planning loopt uit, de app boekt geen resultaten of het budget rijst de pan uit. Geen ongebruikelijke hiccups

Meer dan eens worden klanten met een goed app idee zo gehinderd door de beperkingen van hun app ontwikkelaar. 

Een goede app, binnen budget, mét effect & meerwaarde, tevoorschijn gekomen uit een soepele samenwerking. Hoe vind je de app ontwikkelaar die dat voor elkaar krijgt? Door te zoeken naar een professionele app developer, met bovenstaande skill-set. 

Het verschil met een goede app ontwikkelaar

Een goede app ontwikkelaar, is geen app ontwikkelaar. Het is een app strateeg. Een meedenker, planner, adviseur, analyticus, marketeer & designer én developer – in één team met jou, als inhoudelijk vakkenner, klant en product owner. 

Dat is wat wij professioneel app development noemen. Niet alleen een app bouwen. Dat kan iedereen. Maar het hele proces eromheen onder de knie hebben. Van strategie tot resultaat en doorontwikkeling. 

Een app professional die met je meedenkt, voor een app met gegarandeerde meerwaarde en bijbehorend meetbaar resultaat. Iemand die het hele proces met je doorloopt:

  1. Het app idee of concept verkennen en het beste voorstel ervoor opstellen in de Discovery Fase
  2. De strategie neerleggen als fundament voor je app
  3. Het app design neerzetten, met de gebruiker centraal
  4. Je app ontwikkelen, met ijzersterke en betrouwbare techniek
  5. (De MVP versie van) je app lanceren en analyseren
  6. Je app optimaliseren op basis van data en voortschrijdend inzicht
  7. Je app onderhouden en doorontwikkelen en altijd actueel & optimaal houden

Dat is app development van idee naar resultaat. Gebaseerd op behoefte, gericht op meerwaarde. Niet van “wij willen een app” naar “oké hier heb je hem, doei” met alle beperkingen vandien, zoals gebrek aan resultaat, slechte werkbaarheid voor de gebruiker en onverwachte hoge kosten of uitgelopen planningen. 

Al die horrorscenario’s strategisch vermijden, doe je door te werken met professionele app ontwikkelaars. Gericht op concept, strategie, design, techniek, analyse, doorontwikkeling én optimalisatie. Binnen budget, planning en scope. 

Vraag maar aan onze klanten, hoe dat werkt – app development zonder problemen, met resultaat.  

Maar om daar te komen, zijn er een paar dingen die een goede app ontwikkelaar samen met jou bepaalt. Zaken die gaan over mogelijkheden, kansen en de juiste oplossingen voor de juiste app voor jou(w organisatie). De 3 vereisten voor die kwaliteit app. 

1. Mogelijkheden – wat kan er allemaal

Het app landschap is almaar diverser en groter geworden. Dat betekent: er kan steeds meer, op app gebied. En dat betekent: de keuze voor de beste app voor jou, wordt steeds een beetje lastiger. Maar ook: maak je de juiste keuze(s), dan ben je steeds beter uit.

Weten wat er allemaal mogelijk is voor jouw app, binnen een aantal vlakken, is dus een belangrijke eerste stap. Eerst het overzicht, dan de keuzes maken en kansen grijpen. 

Dus, wat kan er allemaal? Op het gebied van…

Type apps

Ten eerste is het belangrijk om te weten welk type app je nodig hebt:

  • Een commerciële app – een app voor iedereen, dus. Zoals een app als digitaal verlengstuk van je fysieke winkel, de Vasco AR e-commerce app of de Gigit concertregistratie app.
  • Of een bedrijfsapp – voor intern gebruik om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Zoals een sales tool app of personeelsmanagement app.
  • En wordt dat een heel uitgebreide app – met veel functionaliteiten en opties, zoals de ISY school oudercommunicatie app of de lean pocket coach app.
  • Of eentje met één toepassing – kraakhelder en gefocust. Zoals de Tikkie app, een app voor werkregistratie of een storingsmeldingen app.

Type device

Dan kadert het type device je app nog in. Waar moet hij op werken? Waar moet hij mee samenwerken? En onder welke omstandigheden moet hij werken?

  • Moet je app werken op een tablet of smartphone? Of allebei?
  • En welk type tablet en/of smartphone dan? Eentje die geschikt is voor heel je team? Eentje die het ook buiten in de regen moet doen? Of allebei?
  • Moet de app gekoppeld worden met fysieke hardware, of bestaande software? Zoals de app die we voor Nunhems Zaden ontwikkelden en koppelden aan hun verfijnde weegschalen systeem. Of aan bestaande Excelsheets, cliëntendossiers of jullie intranet.

Een goede app developer kan je adviseren en meehelpen in de keuze, op al deze vlakken. 

Basic keuzes die weer van invloed zijn op:

Type ontwikkeltechniek

  • Wordt het een native app? Goed voor tablet of mobiel.
  • Of een web app? Werken via de browser, en dus ook via PC toegankelijk.
  • Óf een progressive web app? Nog een level up. Via de browser toegankelijk zoals een webapp, maar qua looks en functionaliteiten bijna niet te onderscheiden van een native app.

Type platform

  • Een single platform app? Werkend voor Android, iOs of een ander platform, elk met hun eigen regelgeving, standaarden, eisen en restricties.
  • Of een cross platform app? Goed voor alle bovenstaande.

Want

Al deze keuzes zijn van belang voor de kansen van jouw app. Hoe richt je hem zo in, dat hij optimaal werkt voor jouw gebruiker? De werknemer in het veld, of de manager op kantoor. De publieke gebruiker in de winkel, of thuis. 

Want de juiste keuzes leveren optimale resultaten. Altijd. Van een app voor sales target tot dataverzameling en proces optimalisatie

2. Kansen – wat jouw app goed maakt

Een goede app is gebouwd op behoeften & wensen, en gericht op doelen & resultaten. Maar dan moet je wel eerst weten hoe die bestaande behoeften (in de markt) en wensen (van jou) eruit zien. En welke doelen (wanneer is de app een succes) en resultaten (wat levert dat op) je als product owner beoogd, binnen de haalbare redelijkheid.  

Ook daar is een professionele app developer goed voor. De basis en richtlijnen voor je app zo inrichten, dat je alle kansen benut binnen je app idee. 

Kansen en musthaves die je ontdekt, binnen een paar gebieden:

Strategie & resultaat

Een goede app ontwikkelaar werkt altijd vanuit de “waarom”-vraag:

  • “Waarom bestaat deze app?”
  • “Waarom heeft hij bepaalde functionaliteiten wel?
  • ...En andere functionaliteiten (nog) niet?”

Vragen die dienen om het doel en bijbehorende resultaten vast te stellen. Gekoppeld aan KPI’s: Key Performance Indicators. Meetbare punten in de data van de app, om na lancering te kunnen zien of de app een succes is. Wat er goed gaat, wat er beter kan, en waar dus nog kansen liggen voor doorontwikkeling en verdere optimalisatie, voor almaar groeiende resultaten. 

Alles om oplossingen te bedenken die (toegevoegde) waarde hebben. Gemak voor de eindgebruiker. Apps die resultaten boeken. Dat is onze visie en standaard. 

Slimme koppelingen

Een belangrijke vraag om vervolgens te beantwoorden is:

“Hoe verhoudt de app zich tot het complete technische landschap?”

Een vraag die in een paar verschillende gevallen kan gelden. 

  • Ten eerste binnen de devices waar de app op draait. Denk aan koppelingen met andere apps, zoals de camera op je telefoon of spraakbesturing.
  • Ten tweede buiten de bekende devices. Het gaat dan om koppelingen met bestaande software of hardware. Binnen je organisatie bijvoorbeeld, wil je je personeelsapp koppelen aan je planning software.
  • Maar ook in de thuissfeer is er een technisch landschap buiten je telefoon en tablet. Denk aan koppelingen met Philips Hue lampen en je Google Home, slimme weegschaal of koelkast. Zeker niet te onderschatten hardware, dat sowieso de toekomst heeft. Lang leve Internet of Things!

Natuurlijk moet er niet gekoppeld worden met alles dat los en vast zit, maar wil je wel de koppelingen maken die nodig zijn voor je app. Om op z’n best te presteren. Samen met je app developer bepaal je welke de moeite waard zijn.

Data & veiligheid

Een precair punt – zeker rondom AVG en andere nieuwe richtlijnen – dat ten eerste gewoon goed en solide geregeld moet zijn, maar ten tweede ook als kans kan functioneren. Extra veiligheid van je app, kan gebruikers het nodige extra vertrouwen geven om je app te gebruiken. Daarnaast is een goed beveiligde app in sommige gevallen zelfs een stuk veiliger dan traditionele methodes als een website. 

Een voorbeeld is de aanmelding bij het bezoeken van een bedrijf. Dat gebeurt nu nog veel op papier. Jij pakt een pen, zet je naam en eventueel zelfs andere contactgegevens als e-mailadres en telefoonnummer op het papier en zet erbij hoe laat je bent gekomen. Echter kun je op dat papier ook precies zien wie zich voor jou al op die manier heeft ingeschreven. Privacygevoelige informatie, zomaar open en bloot op de balie? Dat is helemaal niet AVG proof. Terwijl een handige oplossing in de vorm van een app, zoals Swipin’, aan alle richtlijnen voldoet. 

En extra data, dat kan gewoonweg razend interessant zijn, als waardevolle informatiebron en zelfs data als verdienmodel. Niet op een sneaky of shady manier, maar een slimme, transparante en creatieve manier zijn de mogelijkheden hier eindeloos en (nog) ontzettend onderbelicht in de app wereld. 

Zoals de ‘eigen’ database die we bouwden in de slimme backend van de Gigit app, waar nu een unieke verzameling van concerten, poppodia en muziekliefhebbers bij elkaar staat. Onverwacht waardevol voor de product owner, naast het bestaande verdienmodel van de app, en steeds waardevoller hoe voller hij raakt met de tijd!

Een mogelijk interessante investering dus, die je ook weer kunt verkennen met je app developer. Mits hij verstand van zaken heeft.

3. Oplossingen – wat je daar voor nodig hebt

Om daar te komen – bij die kwalitatieve app, die op z’n best presteert voor jouw situatie – heb je een paar dingen nodig. Naast die app ontwikkelaar natuurlijk. Als eerst, het onvermijdelijke. 

Budget

Wat kost een app zochten we eerder al voor je uit. De conclusie: het is niet goedkoop. Voor minder dan €15.000 à €20.000 krijg je geen goede van de grond. 

Dat is een flinke investering, met de nadruk op investering. Want wat je erin stopt, haal je eruit. Dat is het concept van een goed werkende app met verdienmodel, inclusief Return On Investment. Iets waar we extra op letten, bij het opzetten van de strategie en opzet voor elke app. Voor een commerciële app zijn dat keiharde euro’s die binnenkomen. Voor een business app is het euro’s in uren die je bespaart in je werkprocessen. 

Waar je het geld vandaan haalt, is ook altijd de vraag. Het kan rechtstreeks uit je bedrijf komen, waarmee je (aftrekbare) kosten maakt als investering. Het kan uit je eigen zak komen, als je zakken zo diep zijn. Maar je kunt ook altijd kijken naar app investeerders of crowdfunding bijvoorbeeld. Er zijn veel manieren om aan dat geld te komen. 

Desalniettemin wil je deze investering altijd bewust maken. Zorgvuldig. Zonder teveel te betalen, voor onnodige uren of een uitlopende planning. 

Daarom heb je ook nodig;

Lean ontwikkelmethode 

Lean werken kent inmiddels iedereen (kán niet iedereen), maar komt oorspronkelijk uit onze business. Ons werk is gemaakt om lean te werken. Dus doen wij web en app developers het al decennia zo. Wat ons kundig maakt in deze werkmethodiek, met flexibele planningen en snelle oplevering. 

En zonder er hier te diep in te duiken – dat kun je hier doen – betekent dat samengevat, dat we op basis van de strategie vooraan beginnen. Klein beginnen. Met een Minimum Viable Product (MVP); een kernproduct dat de belangrijkste functionaliteiten met de hoogste prioriteit bevat, en op die manier gelanceerd wordt. Zo snel mogelijk. 

Daarna volgt het uitbreiden en verbeteren, op basis van voortschrijdend inzicht door statistieken, data analyse en gebruikers input. Werken op basis van feiten, in plaats van aannames. Voor zeker succes. 

Uiteindelijk blijf je doorontwikkelen en updaten, om op almaar beter te blijven presteren en bij de tijd te blijven. Een vereiste van de markt, en de beste benadering voor elke app.

Dat is hoe wij een app bouwen. 

App design

Niet het soort design dat iets ‘mooi’ maakt, maar het soort design dat je app goed maakt. UI & UX design, waarbij de gebruiker centraal staat, en onze app designers behoefte, wensen en bewezen kennis combineren in een ideaal design. Met onder andere een zorgvuldig gekozen user flow, zodat de gebruiker zo moeiteloos en intuïtief mogelijk door de app beweegt. Op basis van prototyping, waarbij alleen bewezen tests de echte app halen. Overal is over nagedacht, door de app designer. Directe partner van elke professionele app ontwikkelaar. 

Een co-team

Over partners gesproken. De app developer bouwt je app niet. Dat doen we samen. Wij met onze kennis en expertise in het ontwikkelen van de app – de strategische en technische kant – en jullie met de specifieke vakkennis en bekendheid met de doelgroep en gebruiker. 

Dat maakt het beste team om een app te bouwen. De een, niet zonder de ander. 

Klinkt goed?

Partner up! 

Niet met ‘gewoon’ een app ontwikkelaar. Maar een team van app strategen, designers, developers en vakspecialisten. Die laatste ben jij, deel van ons team. En je bent welkom. Op z’n minst voor een kop koffie en stuk vlaai (uiteraard, als app ontwikkelaar in Limburg).  

Contact opnemen