Header app development 1670x670

Een mobiele app strategie in 5 stappen

Ketjapp is een full-service app development bureau. Toch bouwen we niet zomaar iedere app. We bouwen alleen apps die iets toevoegen, voor jou en je gebruiker. Duurzaam en op lange termijn. Want waarom wil je die app eigenlijk? Om echt waarde te behalen, heeft je app een goede strategische basis nodig. Die strategie - dat is waar wij ons in onderscheiden. Dit is hoe we een goede strategie opzetten, in 5 stappen. 

Datum:
  • 28 april 2021

Het klinkt raar, maar we hebben al vaker een aanvraag afgewezen. Niet omdat we de organisatie of het idee niet goed vonden, nee. Omdat er een betere oplossing was. We hebben namelijk hele goede app ontwikkelaars in huis, maar die willen wel impact maken met hun werk. Een ijzersterke app bouwen, die z’n doelen dubbel en dwars haalt.

Daarom beginnen we elke mogelijke samenwerking met een goede inventarisatie, die we vertalen naar een app strategie. En het kan best wezen dat de uitkomst uit die inventarisatie, of discovery fase, heel anders is dan je initieel had gedacht. Is dat erg? Nee, want we maken het samen beter. Je krijgt bij Ketjapp niet alleen wat je wilt, maar ook wat je echt nodig hebt.  

Hoe je concreet naar zo’n strategische goede app toewerkt? Heel eenvoudig: in 5 stappen. 

Stap 1: Het idee 

Je wil een app. Maar waarom eigenlijk? Daar moet je natuurlijk wel een goed antwoord op kunnen geven. Immers zit niemand te wachten op een dertien-in-een-dozijn app. Jouw app moet iets doen voor de gebruikers. Hun leven makkelijker, leuker of effectiever maken, bijvoorbeeld. 

Dus, zet deze vragen eens op papier en beantwoord ze:

  • Waarom is je app zo’n goed idee?
  • Wat gaat de app opleveren? Directe omzet of heeft het een ander belang voor je organisatie en/of haar klanten? 
  • Welke problemen lost je app (structureel) op? 

Denk daarbij niet alleen vanuit jezelf en/of jouw organisatie, maar vooral vanuit het oogpunt van de toekomstige gebruikers van de app. Voor hen moet je app interessant genoeg zijn om hem te downloaden én te gebruiken. Dat gebruik moet natuurlijk niet eenmalig zijn, maar waardevol genoeg om vaker terug te keren naar jouw app. 

Break visual app discovery

Stap 2: De doelgroep 

Uiteindelijk draait een app om haar gebruikers. Zonder gebruikers heeft je app namelijk weinig nut. Zo’n doelgroep kan nogal uiteen lopen. Wordt jouw app gemaakt voor je interne medewerkers, B2B of gericht op particulieren? Is de app een manier om meer aandacht voor je bedrijf te genereren, of om te innoveren voor consumenten en/of klanten? Of is het wellicht een manier om processen binnen je bedrijf te optimaliseren? Het kan natuurlijk ook een verdienmodel of verkoopkanaal op zich zijn - maar voor wie dan? 

Breng je doelgroep(en) in kaart en doe een onderzoek naar die mensen. Het doel van je onderzoek is achterhalen wat ze van je app idee vinden, maar vooral om te kijken of ze jouw app écht zouden gebruiken. Voegt de app iets toe voor ze? Zo ja, wat? Wil je dubbelchecken hoe geïnteresseerd ze zijn, kun je de vraag stellen: Zou je hiervoor willen betalen? 

Gebruikersonderzoek

Je doelgroep onderzoeken is best een klusje - maar super waardevol, en daar kun je eigenlijk niet snel genoeg mee beginnen. Wij kunnen je hier ook bij ondersteunen. Samen met jou verzamelen we een testpanel aan personen uit je doelgroep, die niet bevooroordeeld zijn. De inzichten die we opdoen zijn ook voor onze UX designer al zeer waardevol om een passende en gebruiksvriendelijke user interface mee te creëren. 

Stap 3: Financiering 

Tja, niet het meest inspirerende onderdeel, maar wel heel belangrijk. Want wat kost een app? Dat is natuurlijk geheel afhankelijk van je wensen en eisen, maar je hoeft niet gek op te kijken als je offertes al snel richting de €20.000 gaan. Goed dus om voor een app ontwikkel traject een duidelijk budget op te stellen. 

Want een app laten maken is stap 1. Een app onderhouden en optimaliseren een hele belangrijke stap twee. Laat dat je niet afschrikken, want een goede app, eentje die strategisch goed doordacht is en net zo goed is ontwikkeld, die verdient zichzelf natuurlijk terug

Stap 4: Lancering en promotie 

Voor je het weet, is het zo ver. Je app is klaar! En ook nog geaccepteerd in de app stores! Klaar! Toch? Nee. Want je wil natuurlijk zoveel mogelijk downloads. Zoveel mogelijk actieve gebruikers. En je wilt dat je app goed onderhouden blijft.

Om jouw doelgroep te bereiken, moet je dus wel goed doordacht hebben hoe je jouw app gaat lanceren en promoten. Denk je nu: “Hè, dat was me helemaal ontschoten. Hoe doe ik dat eigenlijk?” - no worries. Met onze 8 tips voor het lanceren en promoten van een app, ben je zo weer op weg. 

Stap 5: Het resultaat 

Het beste hebben we natuurlijk tot het laatst bewaard. We begonnen er al mee, we eindigen ons stappenplan er ook mee: jouw app moet waarde toevoegen. Je steekt er tijd en budget in, om er iets uit te halen.

Wat je eruit wil halen? Dat kunnen veel verschillende dingen zijn. Een efficientieslag, waarmee je tijd wint, een kwaliteitverbetering, een te gekke achterban of netwerk opbouwen of natuurlijk een financieel (winst-)rendement. 

Vervolgens willen we afspraken maken hoe we dat rendement gaan monitoren. We vertalen jouw strategische doelstellingen naar meetbare KPI’s, die we kunnen tracken en waar nodig direct kunnen verbeteren om je op koers te houden. 

Je app wordt namelijk beter door data. Data geeft inzicht, en inzicht kun je gebruiken om te optimaliseren. Om jouw app zo goed mogelijk te laten draaien en je gebruikers zo goed mogelijk van dienst te zijn. 

Soorten app strategie

We kunnen app strategie ook in hapjes snijden. Bijvoorbeeld als je eerst wil onderzoeken of je app idee wel echt een goed idee is. Of als je al een app hebt en die wel toe is aan optimalisatie of onderhoud. 

De Discovery Fase 

Voor ons de heilige graal van app strategie. Een enorm gestructureerde en vlotte manier om je idee heel concreet te maken. Het is de basis, het startpunt en de kapstok. Eén discovery betaalt zich gedurende de hele levensduur van je app dubbel en dwars terug. Niet gek dus, dat 9 van de 10 van onze projecten starten met deze waardevolle workshop. 

⇨ Meer over onze Discovery Fase 

Gebruikersonderzoek

We noemden ‘m hierboven al. Voor UX design en de customer journey kunnen we een gebruikersonderzoek starten. In veel gevallen is de app slechts één onderdeel van je digitale landschap en heeft jouw gebruiker meer touchpoints in z’n klantreis dan je app. Daar willen we natuurlijk rekening mee houden. 

Maar ook de app zelf heeft z’n eigen userflow: hoe navigeert iemand door de app? Is alles duidelijk? Spreken iconen voor zich? Vindt hij wat hij moet vinden? Door gebruikersonderzoek en tests te houden met onze UX designers, krijgen we snel en vroegtijdig antwoord op al die vragen. Voordat er ook maar een regel code is geschreven.

App development 

De techniek staat voor niets! Tenminste, als je de juiste techniek gebruikt. Je hebt namelijk meerdere soorten apps: native, hybride, cross-platform, web apps… En daar horen weer verschillende talen en frameworks bij. 

Samen met jou kunnen we bepalen welke soort app en welk framework het meest geschikt is voor jouw applicatie.

App marketing 

Meer gebruikers en downloads: daar word je als app eigenaar natuurlijk blij van. Om te zorgen dat we jouw doelgroep op de best mogelijke manier bereiken, kunnen we je helpen met een app marketing strategie. Wat dacht je bijvoorbeeld van App Store Optimization, of een app campagne? Er zijn genoeg manieren om jouw app onder de aandacht te brengen bij de relevante doelgroep! 

Welke app strategie heb jij nodig?

Meer weten over de soorten strategie en wat die precies inhouden? Neem contact op met onze UX-designer en app strateeg Luis en laat je inspireren! 

Bel of mail Luis

Header app discovery 1670x670

De roadmap 

Bij iedere stap kunnen we je natuurlijk helpen. Want onze specialisatie is meetbaar resultaat - in welke vorm dan ook. Maar zonder te veel aannames. 

De strategie vertalen we vervolgens in een roadmap. Een weg uitgestippeld naar jouw MVP - de eerste versie van je app. En daarna, natuurlijk. Naar een betere app. En een nog betere app. En een nóg betere app. En… ah, je begrijpt het wel. 

Weten welke resultaten we al voor organisaties hebben mogen behalen?

⇨ Bekijk ons werk

Klaar voor succes?

We zijn ontzettend benieuwd naar jouw app idee. We ontmoeten je graag: bij jou op locatie, bij ons op kantoor of via een videocall. In een vrijblijvend kennismakingsgesprek ontdekken we graag wat wij kunnen betekenen voor jouw app idee. 

⇨ Maak een afspraak